Vi er nødt til å gjøre noe for at flere skal velge yrkesfag. Derfor skal vi la ungdom spesialisere seg mer tidligere. Ungdom skal få bruke tida si på det som er viktig fremfor å kaste bort tid på fag de ikke trenger.

Vi utdanner fagarbeidere i verdensklasse. Likevel har dagens yrkesfagutdanninger har et par utfordringer. Rekrutteringen til yrkesfagene er for svak. Elevene kommer for sent i gang med spesialiseringen. Mange får ikke nok kunnskap i faget før de går ut i lære. Utdanningsprogrammene er for vide som gjør at elevene bruker for mye tid på fag de ikke trenger. En del elever opplever at kompetansen deres ikke er etterspurt når de er ferdige på skolen. Derfor sliter de med å få læreplass eller jobb etter at de er ferdige på skolen.

Høyre har i regjering gjort mye for å styrke yrkesfagene. Vi har økt lærlingtilskuddet med 21 000 kroner per kontrakt, skjerpet kravene om bruk av lærlinger i offentlige anbud og styrker yrkesfagene med over 70 millioner kroner bare i 2018, for å nevne noe.

Men dette er ikke nok. Nå vil vi komme med den største endringen siden Kunnskapsløftet i 2006 for å få flere inn i yrkesfagene og for å gi elevene den kompetansen næringslivet etterspør. Vi mener vi er nødt til å gjøre noe med strukturene i yrkesfagene. Fra 2020 blir det gjort tre hovedgrep for å endre utdanningene.

For det første vil vi gi elever spesialisering fra starten av, men graden av spesialisering skal øke gjennom tida på skolen. Skal du jobbe med IKT, så skal du få mer av IKT-faget på skolen, og mindre av andre ting. Det vil motivere elevene og færre vil falle fra.

For det andre vil vi samle yrkesfagelever som har mer faglig til felles. Vi utvider antall utdanningsprogram fra åtte til ti. Det betyr at IKT, tradisjonshåndverk, frisør og salg får et løft gjennom egne utdanningsprogram. Dette er etterspurt kompetanse.

For det tredje faser vi ut lærefag som i flere år nesten ikke har hatt lærlinger, og ikke lenger er etterspurt i arbeidslivet.

Vi trenger enda flere fagarbeidere i årene som kommer. Vi utdanner fagarbeidere i verdensklasse, men kan likevel sørge for at fagarbeiderne har en kompetanse som er enda mer tilpasset næringslivets behov. Vi kan få til begge de tingene hvis vi lar yrkesfagelevene bruke tida si på å bli gode fagarbeidere, fremfor andre fag som ikke er nødvendige.