Næringsliv/Rennebu

Ordfører Øie i Rennebu er trolig regionens mest optimistiske ordfører.

Ikke vegkryss

Med ny E6 gjennom Rennebu er han overbevist om at Berkåk blir et knutepunkt i hele regionen med en kjøreavstand på 35–40 minutter til Tiller og Trondheim.

Han protesterer innstendig når vi omtaler vegskillet på Berkåk som et vegkryss. Et knutepunkt er langt riktigere i rennebuordførerens ører.

Ny veg i 2026

I 2026 skal ny E6 gjennom Rennebu stå ferdig, og ordfører Ola Øie mener det er viktig å være i forkant når det gjelder å planlegge sentrum, og hva som skal være av aktivitet både i sentrum og ved ny E6 som kommer til å gå 600 meter i luftlinje øst for eksisterende E6. Nye E6 er planlagt som en firefelts veg med midtdeler og fartsgrense på 110 km/t og et planløst kryss på Berkåk.

Forstad til Trondheim

Nærheten til Trondheim og veitilknytning til hele regionen gjør Rennebu-ordføreren til optimist. Spesielt med tanke på den store veksten i Trondheim med en befolkningsøkning på 30 000 fram mot 2030.

- Med 35–40 minutter til Tiller og Trondheim, blir Rennebu en forstad til Trondheim, sier Øie som ser store muligheter både for tilflytting og ikke minst for nye etableringer i næringslivet.

Det siste har han et strålende eksempel på med transportfirmaet Aksel Lernæs som nylig flyttet bedriften fra Trondheim til Berkåk.

- Tidligere tegnet vi en sirkel rundt Trondheim som gikk til Støren. Innen 2030 går denne sirkelen til Ulsberg. Men vi må ta ballen nå som det bygges ny veg til 15 milliarder fra Melhus til Ulsberg, noe som gir oss uante muligheter når det gjelder behov for næringsareal og for bebyggelse i sentrum.

Sentrumsplanen som har ligget på vent i kommunen i flere år, er også overmoden for å gripes fatt i igjen, mener Øie og påpeker at eventuelle utbyggere må kjenne sin besøkelsestid.

- De som sikrer seg areal nå, gjør et skup da vi må regne med at prisene vil stige. Se bare hva som skjedde med Buvika og Børsa da de fikk ny E39.

Stor hyttekommune

Han mener ellers at bygging av infrastruktur for hydrogen blir kjempeviktig.

- Vi har allerede en av landets største ladestasjoner for Tesla, sier Øie som mener at Berkåk får mange fortrinn som et knutepunkt med både E6, fylkesvei 700 og jernbane.

Ikke minst er Rennebu viktig som hyttekommune med nærhet til de store ferdselsårene og tilgang til store friområder uten noen form for trengsel. I dag er det 2000 hytteeiendommer i Rennebu med 300 000 gjestedøgn siste året og en økning på 6000 i året.

- E6 knytter oss både sørover og nordover mot flyplassen, mens fylkesveg 700 knytter oss mot kysten, sier han.

Våken på hydrogen

AP-ordføreren i Rennebu er ellers opptatt av utviklingen av bilparken som han klart ser går i retning av elbiler og hydrogenbiler. Han spår at biler som drives med fossilt drivstoff, kommer til å forsvinne i løpet av 10 år.

- Dette er kjempespennende med tanke på hvilke ressurser vi sitter på når det gjelder energi som blant annet vannkraft som kan omgjøres til elbiler og hydrogen, sier han.

Står best alene

Selv om Rennebu har vært gjennom en tøff prosess i debatten om kommunesammenslåing og også har hatt økonomiske utfordringer med nedleggelse av grendeskoler, mener Øie at Rennebu står seg best ved å stå alene. Han ser også fram til et mer utvidet samarbeid i det som benevnes som Trøndelag Sør som omfatter kommunene Oppdal, Rennebu, Røros, Holtålen, Midtre Gauldal og Melhus.

- Sammenslåing av kommuner berører lokaldemokratiet da store sentra får mer makt. Det igjen vil føre til at befolkningsutviklingen i utkantene går ned, mener Øie.

Samtidig ser han svakheten med å være en liten kommune med kun 2500 innbyggere, og det faktum at kommunen ligger 30 millioner høyere i driftsnivå sammenlignet med tilsvarende kommuner. Med nedleggelse av tre grendeskoler, på Nerskogen, Voll og Innset, har kommunen greid å spare inn fem millioner.

- Uten å gå inn i en stor skoledebatt, tror jeg ikke tjenesten til elevene er blitt dårligere ved å samle alle elevene på Berkåk, sier han.

Planlegge sentrum

Å bygge et sterkt sentrum mener han ellers kommer grendene til gode da sentrum og grender er avhengige av hverandre.

- Å spisse satsinga i sentrum betyr at vi høster den eplene som henger lavest, sier Øie som ikke ser for seg det samme sentrum i 2030 som i dag.

Han tror bestemt at det blir bosatt flere i sentrum i tillegg til et større og bredere næringsliv også som resultat av flere hyttebesøkende og innbyggere. Derfor blir det ekstra viktig å planlegge nytt og funksjonelt sentrum i god tid før ny E6 og ny 700 står ferdig, da infrastruktur er alfa omega for utvikling av kommunen i framtida. Og for at Rennebu skal kunne utnytte muligheten de får gjennom å være et knutepunkt i regionen.