Sjakk5ern er en sjakkturneringen for alle femteklassinger i Trøndelag. Alle elever i en klasse spiller på samme lag. Alle bidrar til klassens samlede poengsum i turneringen. Jo flere som spiller, jo flere poeng får klassen. Det er altså viktigere for klassen å få med mange spillere enn å få med gode spillere.

- Dette er et prosjekt som Norges Sjakkforbund kopierte fra Sverige som de har hatt stor suksess med. Det er et pilotprosjekt som først og fremst nå er prøvd ut i Trøndelag. Turneringen på Grøtte er den 8. distriktsturnering vi har arrangert og til sammen har 116 klasser og over 2000 femteklassinger vært med, forteller Jorunn Brekke i Norges Sjakkforbund.

- Veldig interessant

Sondre Nordtvedt er kontaktlærer for 5. trinn på Grøtte skole og mener dette prosjektet har vært veldig interessant. Han fikk forespørsel fra sjakkforbundet om de ville arrangere en turnering og det fikk han klarsignal til fra skolen.

- Mange av elevene synes sjakk er veldig artig. Det er selvsagt noen som ikke har så lyst, men de blir likevel revet med av resten av klassen. Jeg synes det er veldig interessant å få sjakken inn i skolen. Mange deler av sjakken er borti matematikken. Det er mønstre, logikk, løsninger og strategi. Vi har hatt en del sjakk i mattetimene den siste tiden, forteller Nordtvedt.

Skal være stille

Under Grøtte skoles distriktsturnering onsdag var det totalt 88 elever som deltok. Det var to femteklasser fra Grøtte og to femteklasser fra Orkanger barneskole som deltok. Det ble spilt 44 kamper samtidig, hvor elevene fikk hjelp fra lærere og personer fra sjakkforbundet om det var noe de lurte på underveis i partiet. Det var overraskende stille inne i gymsalen med tanke på at det var 88 femteklassinger i aksjon, men litt støy ble det da de skulle avslutte partiene.

- Det er veldig viktig at det er stille når så mange spiller samtidig. Det ble litt vel mye bråk mot slutten og det er vi ganske strenge på. Om du bråker for mye, så kan det resultere i at du taper partiet, sier Brekke sjakkforbundet.

- Mer sjakk i skolen

Brekke kunne gjerne tenkte at det var enda mer sjakk i skolen og viser til at skoler i andre land omfavner sjakken.

- I veldig mange land er det stort med sjakk i skolen. I Norge har det kommet litt de siste årene, men det kunne gjerne vært mer. Vi startet «Skolesjakken» for noen år siden og det er et nasjonalt prosjekt som tilbyr alle landets grunnskoler oppstart eller videreutvikling av sjakkaktivitet. Deltagende skoler får blant annet skolering av sjakklærere og en omfattende startpakke med sjakkmateriell, sier Brekke.

Populært blant elevene

For mange av elevene var det veldig artig å få være med i en sjakkturnering i skoletiden. Oskar Jensen Richter (10) fra Orkanger barneskole er ivrig sjakkspiller og er kretsmester i sin aldersklasse, til tross for at han ikke har holdt på med sjakk så lenge.

- Det som er så artig med sjakk er at det er mange milliarder måter å vinne partiet på. Jeg startet med sjakk for litt over ett år siden og synes det er veldig artig, sier Richter.

- Hva fikk deg til å begynne å spille sjakk?

- Jeg prøvde det noen ganger og synes det var artig, så kjøpte jeg meg en sjakkbok og så veldig mye sjakk-VM med Magnus Carlsen. Hadde det ikke vært for Magnus Carlsen så tror ikke jeg at jeg hadde holdt på så mye med sjakk. Jeg satt opp på kveldene og heiet på han, forteller 10-åringen entusiastisk.

- Blir flinkere i matte

Richter er medlem i Sjakkorkene som er en sjakklubb for barn og unge i Orkdal. Han synes det er helt topp at også skolene nå får inn mer sjakk i skolehverdagen.

- Det er helt topp, for vi trenger virkelig å kunne å spille sjakk. Den påvirker forståelsen din for veldig mye og du blir i tillegg flinkere i matte av å spille sjakk, sier sjakktalentet fra Orkanger.

Lokal sjakklubb

Kai Roger Magnetun er leder i sjakklubben «Sjakkorkene» og er veldig fornøyd med at skolene nå tar inn sjakk i skolen.

- Helt fantastisk det initiativet som har kommet nå. Vi ser at den eksponeringa sjakk har fått på tv-en har ført til større interesse blant barn og voksne. Det er et spill som utvikler den logiske måten å tenke på. Sjakken inneholder mange faser der du må tenke strategisk og ta avgjørelser. I tillegg må du holde fokus gjennom hele spillet for å nå det endelig målet. Jeg tror at man lærer veldig mye som ikke nødvendigvis bare har med sjakk å gjøre. Det er veldig prisverdig at skolen har tatt imot dette med åpne armer og lagd dette flotte arrangementet som var på Grøtte onsdag, sier Magnetun.

Vil ha flere jenter

Den lokale sjakklubben har klubbkveld hver tirsdag hvor medlemmene får prøve mye forskjellig.

- Vi etablerte den klubben for drøyt ett år siden og har klubbkveld hver tirsdag hele skoleåret. Der spiller vi mye sjakk for vi har fokus på læring via spill. Når man er medlem av sjakklubben, så lærer man åpningsspill, taktikk, strategi og vi bruker en god del tid på sluttspillets hemmeligheter. I tillegg har vi en del oppgaver og forskjellige måter å spille og leike oss med sjakk på, sier Magnetun.

- Hvor populær er disse klubbkveldene?

- Nå er vi ti medlemmer som er der fast. Vi har en ambisjon om å være 15 til 20 medlemmer. Vi har barn og ungdom i alderen 6 til 15 år. I fjor var medlemmene med på ti forskjellige turneringer rundt omkring i Trøndelag. Det er en veldig inkluderende aktivitet med tanke på det ikke er de fysiske egenskapene som avgjør om du kan spille i lag. Vi savner de sjakkinteresserte jentene, for vi vet det er en del av dem. Akkurat nå har vi ingen jenter i klubben, men det kunne vi gjerne tenkt oss, sier Magnetun.

ola.rise@avisa-st.no

952 52 255