I dagens avis kan vi meddele at Sturla Eide har fått Statens kunstnerstipend for to år. Det var 8 400 søkere ved årets tildelinger som ble fordelt på 882 mottakere. Det er ikke bare en klapp på skuldra, men en stor anerkjennelse.

Statens kunstnerstipend er et virkemiddel for at kunstnere i ulike grener skal få rom til å utvikle seg som kunstnere og høyne kvaliteten på det de jobber med. I et så lite land som Norge må kunstnere gå inn i faste jobber for å overleve. For mange gir det lite tid og rom for å utvikle kunsten. Gjennom den statlige stipendordninga får de bedre albuerom, i alle fall for en periode, til å utvikle seg innenfor det området de jobber innenfor og sitt kunstnerskap. Det betyr at vi som land og folk får et bedre kulturtilbud, samtidig som vi utvikler oss som kulturnasjon.

I valget blant de 8 400 søknadene er kunstnerisk kvalitet og aktivitet de viktigste kriteriene når søknadene er blitt vurdert. Oversikten over tildelingene viser at svært mange stipend går til Østlandet og Hordaland. Derfor er det ekstra gledelig at Sturla Eide, bidrar til å bryte statistikken. Det er da heller ingen hvilken som helst musiker som får stipendet. Eide har ved tidligere anledninger vist at han har kapasitet til å utvikle seg som musiker og kunstner. Det viste han blant annet da han ble kåret til fylkeskunstner i Sør- Trøndelag og også da han fikk et stipend som han benyttet til å samle slåttetradisjonen i Meldal. Når det gjelder aktivitet, er han også en mye brukt musiker som kan kunsten å toppe musikalske opplevelser med perfekt felespill.

Ekstra spennende er planene hans for stipendet som handler om å utvikle en nye undervisningsmetode i musikkopplæring. Det er det utvilsomt et stort behov for da det nok er mange som går ut av kulturskolen etter mange år med øving og spilling, uten å ta i instrumentet i framtida. Det er for det første mange bortkastede timer for den enkelte som kunne vært brukt til andre aktiviteter. Det er også mange bortkastede penger for foreldrene, og også mye sløsing med ressurser i kulturskolen.

Selv om Eide selv ser problemer med å kombinere arbeidsstipend med ny jobb i kulturskolen, skulle det på den andre siden være perfekt timing for å få utviklet nye undervisningsmetoder i kulturskolen, noe som vil komme alle kulturskoler her i landet til nytte.

Audhild Øye Foto: Silje Asbjørnsen, ST