Meldal

Ola Resell, som bor 1,5 kilometer innover Resdalsveien, har sett seg lei av å kjøre på den hullete veien hver dag.

- Det er det samme hvert år, og vi må ringe og klage for at noe skal skje. Veien er for dårlig til å ha som både skolevei og arbeidsvei. Det røyner veldig på bilene. Man er nesten avhengig av firhjulstrekk for å komme seg fram, sier han.

Resell jobber selv om bilmekaniker, og sier kjøreforholdene går hardt utover støtdemperne på bilene og gir vesentlig mer slitasje enn normalt.

Vei blir sørpe

Han anslår at det er rundt 15 husstander som bruker veien daglig, i tillegg til stor utfart innover til hytter og turområder.

- Det er hull og nesten grøfter i veien. Hele veien blir en sørpe i teleløsninga. I påska er det veldig til utfart, og det blir nok mye med godværet i helga også. Jeg driver med varekjøring til hyttefolk med scooter, og flere sier de heller kjører om Rindal fordi de kvier seg for Resdalsveien, sier Resell.

Han mener de første to-tre kilometerne av veien, hvor det bor fastboende, burde fått en skikkelig oppgradering.

- Den skulle vært gravd opp og pukket opp fra bunnen. Vi har stått på om det i årevis. Hvis vi ringer vegvesenet og klager, så kommer det noen og skraper opp – og deretter det er like ille igjen etter et par uker, sier han.

Skal gruse mer

Bjørn Erik Storstein i Statens vegvesen sier de har fått tre-fire klager på Resdalsveien i år, som går på huller i veien.

- Vi videreformidler disse til NCC, entreprenøren, som skal følge med veien og lappe den fortløpende. Vi forventer ikke at de sjekker den hver dag, men store hull skal utbedres kjapt, sier Storstein.

- Er Resdalsveien en krevende vei å holde i stand?

- Ja, den er det når det er teleløsning, det skal jeg innrømme. Vi var heldige med at det var kaldt i påska. Veien har dårlig fundament og vi har nå fått mer penger til grus. Håpet er derfor at den skal bli bedre framover. Vi skal kjøre på dobbelt så mye grus i neste femårsperiode, sammenlignet med forrige femårsperiode.

- Innbyggerne har lyst på asfalt. Er det noe håp om det?

- Det har jeg også lyst på, og jeg har spilt det inn til prosjektlederen. Dette er en kjent hyttevei, men jeg tror nok at grusveier der det bor mye folk blir prioritert først. Det er det uansett fylkeskommunen som veieier som bestemmer dette, sier han.

ingrid.hultgreen@avisa-st.no

958 39 535

Sporete og med vannføring i veibanen. Foto: Ola Resell