Som følge av EUs nye tunnelsikkerhetsforskrift, varslet Statens vegvesen i 2016 om at alle norske tunneler lenger enn 500 meter skulle oppgraderes og rehabitileres. Blant strekninger som ble berørt av den nye forskriften, var strekningen Øysand-Thamshavn, hvor det finnes fem tunneler over 500 meter. Det ble lagt en plan om å utføre arbeidet på kveld- og nattestid, og Orkdalsvegen AS fikk i oppdrag å utføre arbeidet. Planen var at arbeidet skulle settes i gang i februar i fjor, og avsluttes nå i 2018. Arbeidet ble imidlertid forsinket. Og da ST kontaktet Statens vegvesen denne uka for å spørre om status for prosjektet, fikk vi vite at vegdirektøren hadde gitt stoppordre for alle tunnelprosjektene som ennå ikke er igangsatt. Samtidig har vegdirektøren gitt beskjed om at han ønsker å få vurdert muligheten for å få gjort utbedringsarbeidet på dagtid. Man vil nemlig spare fire måneder på å gjøre arbeidet på dagtid, og ikke minst så vil Staten spare store beløp på å få gjort jobben på dagtid.

For E39 sin del vil vegdirektørens modell innebære at E39 stenges helt eller delvis i ett år, og at trafikken sluses ned på gamle E39 - fylkesvei 6642. Blir det som vegdirektøren ønsker og man velger å dele strekningen i to, vil det bety at strekningen Thamshavn-Børsa tas i én smell, mens Børsa-Øysand tas i den neste. Det vil i så fåll innebære at all trafikken skal sluses opp og ned mellom fylkesvei 6642 og E39 gjennom hele perioden, altså gjennom Børsa sentrum, som allerede opplever trafikkaos som følge av pågående byggeprosjekter.

Man trenger ikke være verken veiingeniør eller trafikksikkerhetsekspert for å skjønne at vegdirektørens ønske er bortimot umulig å realisere. Det er mulig at Staten vil spare noen kroner på å slippe å betale «nattakst» til anleggsarbeiderne, men samfunnskostnadene blir enorme. Vegdirektørens modell vil føre til kaos i kollektivtrafikken, næringslivet vil måtte blø ved at næringstranstransporten blir dyrere og pendlerne vil få betydelig lenger reisetid, for å nevne noen av de mange negative konsekvensene. Men viktigst av alt, å lose så mye trafikk gjennom boligfelt, deriblant gjennom Børsa sentrum, vil være en katastrofe for sikkerheten til myke trafikanter. I verste fall vil det kunne gå liv.

Det er trist at vegdirektøren er så lite «hands on» i forhold til realitetene at han i hele tatt kan komme med et slikt forslag. Nå er det bare håpe at lokalt og regionalt næringsliv, det politiske miljøet og alle andre berørte aktører roper høyt i kor, slik at man får stoppet disse planene og gå tilbake til de opprinnelige. «Dette vil være galskap,» sier orkdalsordfører Oddbjørn Bang. Han har helt rett.

Foto: Silje Asbjørnsen