Fredag slapp ST bomben om at vegdirektoratet har bedt Statens vegvesen om å utrede muligheten for å døgnstenge E39 i et helt år for å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid som følge av nye tunnelforskrifter.

Nyheten kom helt ut av det blå, og nådde regionen bare dager før ST først omtalte saken.

– Kommunen har ikke fått noen direktevarsling om dette fra Statens vegvesen. Det var Orkdalsregionen, ved daglig leder Håkon Kibsgaard Jordet, som kalte inn til et informasjonsmøte. Så det var kort varsel, ja, forteller ordfører i Meldal kommune, Are Hilstad, til ST.

Åtte punkter

I brevet, som ST har fått tilgang til, listes det opp åtte punkter der det pekes på negative konsekvenser en eventuell døgnstenging vil føre med seg. De viktigste punktene har, ifølge Hilstad, med trafikksikkerhet og fremkommelighet å gjøre.

– Vi har vært opptatt av mange forhold. Det har vært viktig å påpeke det med trafikksikkerheten på gammelveien Børsa sentrum, der skoleelever ferdes, og at trafikken som vil bli der er helt uforsvarlig med mange myke trafikanter. Det er ett av flere sentrale poeng i brevet, sier Hilstad.

«Vi er aller mest redd for konsekvensene med å overføre denne trafikkmengden over et helt år til fylkesvei 6642 (tidligere fylkesvei 800, journ.anm.). Denne veien er skolevei for mange barn, og vi mener derfor det er veldig uansvarlig å overføre all trafikken fra E39 til fv. 6642 på døgnbasis,» står det i brevet.

Det er i dag lange køer i morgentrafikken mellom Orkanger og Trondheim. Årsaken skyldes nok mye arbeidet som foregår i Klett-krysset.

I møtet orienterte Statens vegvesen om vegdirektørens ønske om å utrede muligheten for å døgnstenge regionens viktigste samferdselsåre. Arbeidet med å oppgradere de fem tunnelen mellom Klett og Orkanger skulle vært påbegynt i 2017, men har fortsatt ikke kommet igang. Ved å døgnstenge tunnelen helt kan arbeidet utføres raskerere - og billigere.

– Det kom veldig brått på; litt som et sjokk. Vi har hørt at tunnelforskriften er krevende stykke arbeid som vil medføre en del arbeid, kostnader og heft, men det kom helt ut av det blå at det kunne være snakk om fullstendig stenging, så å si i et helt år. Vi har tatt for gitt at slike ting løses med å ta det på kveld og natt, med midlertidige omkjøringer. Det er slik vi har vært vant til at det gjøres, sier Meldal-ordføreren.

Men de lokale aktørene har dårlig tid hvis de skal nå frem med sitt budskap.

– De vurderer å starte arbeidet allerede i august 2018, sier Håkon Kibsgaard Jordet, som er daglig leder i Orkdalsregionen, til ST.

– Det kan vi ikke leve med. Det kan ikke næringslivet eller pendlertrafikken leve med. Dette kan vi overhodet ikke leve med, sier Hilstad.

Felles uttalelse på fredag 13.

Kibsgaard Jordet og Orkdalsregionen står som avsender i et brev datert 13. april, der tretten ordførere stiller seg bak en felles uttalelse rettet mot beslutningstakerne. I brevet henvender de seg til vegdirektør Terje Moe Gustavsen, Trøndelag fylkeskommue og regionvegsjef Berit Brendskag Lied.

«Regionrådet vil på det sterkeste fraråde en døgnstenging av tunnelene da konsekvensene blir uholdbart store for befolkningen og næringslivet i store deler av Trøndelag og Møre og Romsdal,» står det i brevet.

Skulle E39 døgnstenges i ett år vil trafikken måtte gå via fylkesvei 6642 og Børsa sentrum. Tidsrammen for det opprinnelige prosjektet, med det meste av arbeidet gjennomført på kveld, natt, og med periodevis stening på dagtid, skal være fire måneder lenger.

«Med å døgnstenge tunnelene vil trafikken overføres til fylkesvei 800 som overhodet ikke er i stand til å takle denne trafikken over et helt år,» står det i brevet.

Nye tunnelkrav

Det var like før påske at Statens vegvesen fikk beskjed fra regionvegsjefen om at vegdirektoratet ønsker å utrede prosjektet på nytt. Bakgrunnen for arbeidet er at alle norske tunneler som er lenger enn 500 hundre meter må oppgradere som følge av et nytt EU-direktiv om tunnelforskrifter.

– En av de vesentlige momentene med oppgraderingen er at vi skal inn med større viftekapasitet. Det har sammenheng med nye krav til brannventilasjon der vifter kan kjøres i begge retninger, uavhengig av hvilken retning vinden blåser. Det er ett av tiltakene, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Arild Lindseth, til ST.

– Viftene er det vesentligste, men også fortetting av nødtelefoner, fra analog til digital, og i tillegg skal det opparbeides stopplommer utenfor hver tunnelportal, med nødstasjon, samt bommer foran hver tunnel, i tillegg til de bommene på innkjøringsrampene, som automatisk går ned hvis det skulle bli hendelser inne i tunnelene. Det er i hovedtrekk det som skal skje, ifølge Lindseth.

Mer enn to hundre tunneler langs norske veier skal rehabiliteres. Det er altså ikke tunnelene langs E39 som spesifikt er plukket ut.

– Statens vegvesen har utredet dette over hele landet, men så syns nok vegdirektoratet at det går litt for smått og at det kanskje blir litt for dyrt. Derfor ønsker de å utrede en mulig døgnstenging for å jobbe mer effektivt, sier Kibsgaard Jordet.

– Vi vet ikke hva vegvesenet havner på. De har ikke sagt at de SKAL døgnstenge. De har ikke fattet vedtak. Men vi ønsker å være føre var slik at det ikke kommer overraskende på. Så får vi se om de kjører hardt på eller lytter til oss, sier han.

Frykter kø fra Orkanger til Trondheim

Samtidig som det foregår omfattende veiarbeid mellom Trondheim og Klett, frykter Kibsgaard Jordet at ytterligere veiarbeid vil føre til håpløse samferdselsvilkår for næringstrafikk og pendlere.

– Vi ser for oss at det kan bli sammenhengende kø fra Orkanger og helt inn til Trondheim. Vi er jo fra før kjent med at det foregår stor utbygging mellom Klett og Trondheim, og det skal ikke mye til før det blir kø i dag, så dette vil jo forplante seg ytterligere, sier han.

– Det vil gå ufattelig tregt, og reisetida mellom Meldal og Trondheim vil bli veldig lang. Vi har levd med mange trafikale utfordringer som har gjort at reisetida til Trondheim allerede er mye lenger enn det den normalt skal være. Vi har hatt lokal stenging av Forve bru og stenging av Klingliene, så det har vært mye fra før, og dette her blir så stort og omfattende av det kan vi ikke leve med, sier Hilstad.

Kibsgaard Jordet og Hilstad håper at innspillene fra en samlet Orkdalsregion, og tilhørende kommuner, skal være nok til at vegdirektoratet fatter riktig beslutning.

– Vi ønsker å si fra før det er for sent å snu. Jeg tror de er fornuftige folk som ser at dette her må løses på en annen måte enn å stenge veien helt, sier Kibsgaard Jordet.

Ønsker møte

I brevet ber de tretten ordførerne; Odd Jarle Svanem (ordfører i Hemne kommune), Are Hilstad (Meldal), Jon P. Husby (Skaun), Berit Flåmo (Frøya), Oddbjørn Bang (Orkdal), Ola Øie (Rennebu), Ola Rognskog (Halsa), John Lernes (Snillfjord), Ole L. Haugen (Hitra), Ola T. Heggem (Rindal), Oddvar Indergaard (Agdenes), Tom Myrvold (Ørland) og Lilly Gunn Nyheim (Surnadal), om et snarlig møte med vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

– Jeg forventer at vi gjennom brevet klarer å synliggjøre overfor de som sitter langt unna og tror dette er en farbar løsning, at vi greier å synliggjøre at det ikke er gjennomførbart å døgnstenge. At de må se på muligheten for å få gjort utbedringene på mest mulig skånsom måte. I praksis er det å gjøre arbeidet på kveld og natt. Det er viktig å vise at vi står samlet som region og protesterer, sier Hilstad.