fredag den 13. slapp Avisa Sør-Trøndelag bomben om at vegdirektoratet vurderer å døgnstenge E39 i et helt år for å effektivisere arbeidet med å utbedre de fem tunnelene i Skaun kommune.

– Omfanget av rehabiliteringsarbeidet har blitt større, og kostnadene såpass høye at vegdirektøren har gått ut og sagt at samtlige ikke-påbegynte prosjekt skal vurdere om det er mulig å stenge veien helt og gjennomføre rehabiliteringen uten trafikk, sa prosjektleder Odd Arild Lindseth, da SA skrev om saken første gang.

Fem tunneler i Skaun kommune må utbedres som følge av ny tunnelforskrift. Foto: Erik Eikebrokk

– Utredning - hvilken utredning?

– Statens vegvesen har utredet dette over hele landet, men så syns nok vegdirektoratet at det går litt for smått og at det kanskje blir litt for dyrt. Derfor ønsker de å utrede en mulig døgnstenging for å jobbe mer effektivt, sier daglig leder i Orkdalsregionen Håkon Kibsgaard Jordet, om saken.

Men den beskrivelsen kjenner ikke vegdirektør Terje Moe Gustavsen seg helt igjen i.

– Jeg kjenner ikke til noen «utredning». Det kan tenkes at det er noen som har brukt det begrepet om at vår region Midt vil arbeide videre, eventuelt i samarbeid med entrepenøren, for å finne et opplegg for at rehabiliteringen kan skje på en slik måte at det blir lavest mulig kostnad og minst mulig trafikkforstyrrelser, sier vegdirektøren, til ST.

– Vi må nå avvente dette arbeidet.

Det er over to hundre tunneler - som er lengre enn 500 meter - i Norge som må oppgraderes som følge av den nye tunnelforskriften.

– Alle tiltak som kan redusere kostnadene må vurderes. Jeg regner med absolutt alle - også brukerne av E39 - ønsker sikre og gode tunneler og at rehabilitering/vedlikehold er nødvendig. Dette gjelder store deler av vår rehabilitering og ikke bare denne, sier vegdirektøren.

Protest

Avisa Sør-Trøndelag fremmet en rekke spørsmål om rehabiliteringsprosjektet, til vegdirektøren, om arbeidet som må utføres som følge av nye EU-direktiver om tunnelsikkerhet. Én mulig konsekvens av den nye «utredningen» kan være at regionens viktigste samferdselsåre blir helt eller delvis stengt i et helt år.

– Statens vegvesen ønsker å tilrettelegge for tunneloppgraderinger som er optimale i forhold til kostnader og ulemper. Vår region Midt vil arbeide videre med sikte på å finne slike løsninger, sier Moe Gustavsen.

Før helga signerte tretten ordførere fra kommuner tilknyttet E39 på et protestskriv som ble sendt til vegdirektør Terje Moe Gustavsen, regionvegsjef Berit Brendskag Lied og Trøndelag fylkeskommune, der formålet er å hindre døgnstengte tunneler.

– Det kan vi ikke leve med. Det kan ikke næringslivet eller pendlertrafikken leve med. Dette kan vi overhodet ikke leve med, sa Are Hilstad, ordfører i Meldal kommune, om brevets hensikt.

Det er i dag lange køer i morgentrafikken mellom Orkanger og Trondheim. Årsaken skyldes nok mye arbeidet som foregår i Klett-krysset.

– Det vil ta noe tid

I brevet, forfattet av Kibsgaard Jordet, listes det opp åtte punkter som argumenterer sterkt imot en eventuell døgnstenging av europaveien, som samtidig vil føre til omkjøring via fylkesvei 6642 (den gamle fylkesvei 800).

– Vi har selvsagt merket oss det sterke lokale/regionale engasjementet som vi tar med oss i behandlingen, skriver Moe Gustavsen i sitt svar til ST.

Avslutningsvis i sitt brev etterlyste ordførerne fra Orkdalsregionen et snarlig møte med vegdirektøren.

– For å kunne avveie alle hensynene på en god måte vil det fortsatt ta noe tid før Statens vegvesen kommer tilbake med et opplegg for rehabiliteringen. Men det må tas hensyn til framkommeligheten. Og i den helheten må oppleggene gjøres, skriver Moe Gustavsen.

De lokale politikerne ønsker at rehabiliteringsarbeidet skal gjennomføres hovedsakelig på kvelds- og nattestid, slik at den daglige trafikken skal bli berørt i minst mulig grad. Dette var planen i det opprinnelige prosjektet, som Orkdalsvegen AS har fått ansvaret for. Arbeidet skulle ha startet i februar 2017, men har fortsatt ikke kommet igang.