De fem tunnelene langs E39 i Skaun kommune må rehabiliteres som følge av et nytt EU-direktiv om ny tunnelforskrift. Det er klart. Det som ikke er klart er hvordan arbeidet skal gjennomføres.

Det opprinnelige alternativet var å utføre arbeidet i løpet av halvannet år, med arbeid på kveld, natt og i helg. Det «nye alternativet» handler om at arbeidet kan utføres på ett år, om hele eller deler av strekningen mellom Klett og Orkanger stenges i sin helhet.

– Vi hadde et spørsmål i fylkesutvalget i går, der vi spurte om hvordan vi skal håndtere det med trafikksikkerhet og trafikk på gamle fylkesvei 800 (fv. 6642, journ.anm.) i denne perioden, sier Gunn Iversen Stokke (Sp), som er leder i hovedutvalget for veg i Trøndelag fylkeskommune, til ST.

Bekymret

Hun ser utfordringer ved begge alternativene.

– Det er urovekkende at det skal ta tolv måneder, og kanskje enda mer, for å tilfredsstille EU-regelverket. Det syns jeg er forferdelig. Nå har vi kjørt i kø og vært så tålmodige med all utbygginga på Klett. Der er de ferdige om noen måneder, og så skal de i gang med dette? Jeg har forståelse for at vegvesenet må forholde seg til regelverket, men jeg er veldig bekymra.

Bekymringen er basert på tilstanden den gamle fylkesvei 800 befinner seg i, per dags dato.

– Det er planlagt asfaltering for mange millioner kroner i 2018. Hvis man skal begynne med å stenge E39 i månedsskiftet august og september, og bruke fylkesvei 800 som avlastning, da kan vi ikke asfaltere den veien samtidig. Da blir det jo aldeles kaos. Det må tas med inn i saken, slik at veivesenet blir ferdig med denne asfalteringen tidligere, eller utsette, sier Iversen Stokke.

Gamle «fylkesvei 800»

Iversen Stokke er opptatt av to ting:

– Jeg syns veivesenet skal hive seg på med en gang; sånn at den gamle fylkesveien i hvert fall blir bedre. Rasfare og smal vei får vi ikke gjort noe med, men alle sporene og krakeleringen i asfalten som er ekkel å kjøre på, med vann i, det bør vi få på plass.

– Det andre går på trafikksikkerhet, hvis de stenger E39 døgnet rundt så skal alle busser gå gamleveien, hvor skal da pendlerne parkere hen? Det er et problem som dukker opp. De som går på i Børsa, skal man parkere der og så gå ned til gammelveien? Det kommer ikke til å skje, da kommer folk heller til å kjøre, sier hun.

Etter at bompengeordningen ved E39 ble avsluttet i 2016, stod det ifølge Iversen Stokke, «igjen en del millioner kroner».

– Da ble det bestemt at det skal asfalteres, settes opp rekkverk, og kantforsterkes på fylkesvei 800, slik at i hvert fall dét blir bra. Det er mye som allerede er gjennomført, og noe som står igjen.