2. oktober i fjor ble det satt igang et etterlengtet oppgraderingsarbeid på Forve bru. Rekkverket skulle rustbehandles, pluss at brudekket skulle repareres. Planen var å frese vekk asfalten på brudekket, og støype i hullene hvor armeringsjernet lå og lyste opp i dagen. Deretter var planen å legge membran og asfaltere brua nå i vår.

Ting ble imidlertid ikke helt som planlagt. Arbeidet som skulle ta fire uker, tok to måneder. Og trolig ville brua ha blitt stengt over en enda lengre periode om ikke ST hadde satt saken på dagsorden og synliggjort de store konsekvensene som veistenginga fikk for handelsstanden på Fannrem. Etter at brua endelig åpnet igjen, kunne Coop Extra på Fannrem melde om et omsetningstap på rundt tre millioner kroner i stengeperioden, mens Best Fannrem opplevde ei halvering av omsetninga.

skjelver handelsstanden på Fannrem igjen. I forbindelse med at det skal legges membran og brua skal asfalteres nå i vår, er det behov for å stenge brua igjen. Statens vegvesen har så langt ikke konkludert med når, og hvor lenge, brua vil bli holdt stengt, men hovedutvalgsleder for transport i Trøndelag fylke, Karin Bjørkhaug, antyder etter å ha gått en runde med veivesenet at det kan bli snakk om å holde brua stengt ei uke.

Det kan nok handelsstanden leve med. Men spørsmålet er om ei uke vil holde? Brudekket er nemlig i mye verre forfatning i dag enn det var før arbeidet ble påbegynt 2. oktober i fjor. 26 «flekker» med eksponert armeringsjern lyser nå opp i dagen, og det er minimalt overdekking med betong over armeringsjernet på resten av brua. Derfor er det grunn til å stille spørsmål om det må omfattende betongarbeid til før prosjektet kan ferdigstilles med membran og asfaltering. Så langt har ikke veivesenet kunnet svare på dette. Men blir scenarioet slik, så kan det fort bli snakk om en mer omfattende og tidkrevende jobb.

Det som uansett er viktig, er at veivesenet sørger for god planlegging av det arbeidet som gjenstår. For den var nesten fraværende i forrige runde. Mesteparten av tida som gikk med før jul i fjor, ble brukt til å demontere, sandblåse, rustbehandle og remontere rekkverket på brua. Man trenger ikke være ingeniør for å skjønne at det arbeidet kunne vært gjort selv om brua hadde blitt holdt åpent, i alle fall med ett felt. Med de erfaringene man sitter igjen med etter forrige runde, må veivesenet være pinlig nøyaktig med planlegginga og gjennomføringa denne gangen. Hovedmålet må være å ramme handelsstanden minst mulig.

Foto: Silje Asbjørnsen