Hvis det går som lokalsamfunnet i Skaun kommune frykter, kan mellom tolv og femten tusen biler snart komme til å dundre gjennom boligbebyggelsen i Buvika og Børsa, langs gamle fylkesvei 800 (heter i dag fylkesvei 6642, journ.anm.).

Det ser Svein Olav Meistad mørkt på.

– Det kommer til å bli greske tilstander. Jeg håper vegdirektøren tar til fornuft, sier buvikingen til avisa Sør-Trøndelag.

Ved det såkalte «tømmerveltet» i Olstadbukta, vest for Buvika, har store jordmasser under fylkesveien rast ut.

– Jeg skulle gjerne likt å vite om veien vil tåle belastningen av tungtransporten hvis E39 skal holdes stengt i ett år.

Stadig mer jord raser ut fra under fylkesveien. Pilaren som holder autovernet oppe, er enkel å rikke på.

– Litt av et skuespill

For å spare tid og penger har vegdirektør Terje Moe Gustavsen bedt Statens vegvesens regionale kontorer om å se på muligheten for å effektivisere rehabiliteringsarbeidet i alle norske tunneler som er lenger enn 500 meter. Arbeidet kan, i verste fall, føre til at E39 døgnstenges i ett år, med den konsekvens at trafikken må loses gjennom sentrum i Børsa og Buvika.

Meistad, som bor i nærheten, tenker på de lokale som skal forsøke å komme seg inn i rekken av biler i morgen- og ettermiddagsrushet.

– Det skal bli litt av et skuespill å komme seg inn på veien. Dessuten er det dårlig sikt, og de som kommer fra boligfeltene må kjøre «ut i veien» for å se.

Mens ST er på «befaring» sammen med Heistad, sørger både veiarbeid, busser og søppeltømmere for å hindre flyten i trafikken.

– Jeg tok dette bildet for tre uker siden. Siden den gang har det rast ut enda mer. Jeg har varslet Statens vegvesen om det. De har sagt at «de skal se på det», men ingenting har skjedd, sier Meistad.

«Sneglefart»

Pilaren som autovernet mot fjorden er montert på, er enkel å rikke. Store mengder masse har rast ut i fjorden. Asfalten har sprukket opp, og veien er svingete under overhengende bergvegger. Ifølge Statens vegvesens egne trafikktall kjører i dag mellom tolv og femten tusen biler på E39. Det er disse bilene som kanskje skal flyttes hit, til svingene langs Børsabergan, der det i dag ferdes mellom 400 og 700 biler i døgnet.

– Store vogntog må kutte svingene. Når jeg kjører her legger jeg meg helt inntil fjellveggen. Til og med busser kutter svinger. Jeg ser for meg at det kommer til å skje ulykker når ikke-lokale og utenlandske sjåfører kommer kjørende. Man ser det jo; et vogntogn krysse den gule stripa for å klare svingen.

Fartsgrensa langs den lite bebodde delen av fylkesveien er 60 km/t. I Buvika, der mange småbarnsfamilier har etablert seg etter at trafikken ble flyttet til E39, er fartsgrensa 40 km/t.

– Det er mange som kjører mye raskere enn det. Men det slipper vi jo hvis trafikken fra E39 flyttes ned hit. Da vil hastigheten regulere seg selv, og foregå i sneglefart.

Denne svingen er, ifølge Meistad, så skarp at vogntog ikke har noe annet valg enn å krysse den gule midtdeleren. Det kan få tragisk utfall, mener han.

Greske tilstander

Etter at ST skrev om saken tidligere i april, har reaksjonene ikke latt vente på seg; både lokale innbyggere, næringsforeninger og politikere har engasjert seg sterkt for å overbevise vegdirektøren om å ikke døgnstenge E39.

– Det kommer til å bli greske tilstander hvis ikke vegdirektøren bruker sunn fornuft, sier Heistad.

– Hva mener du med det?

– Har du ikke kjørt bil i Hellas?

Statens vegvesen utreder i disse dager hva det vil innebære av konsekvenser å flytte trafikken fra E39 til den gamle fylkesveien.

– Etter at utredningen er ferdig, i juni, vil det gjøres en vurdering. Hvor lang tid det vil ta før det blir tatt en avgjørelse, har jeg ingen kontroll på, sier avdelingsdirektør region midt i Statens vegvesen, Eva Solvi, til ST.

Meistad håper at vegdirektør Terje Moe Gustavsen tar til fornuft, og unngår «greske tilstander».

Frykter kommuneopprør

Et samlet kommunestyre i Skaun har samlet seg om en felles uttalelse til vegdirektøren og Statens vegvesen. Der står det blant annet at:

  • Kollektivtilbudet på fv 6642 vil kunne kollapse

  • Fire skoler og seks barnehager vil bli direkte berørt

  • Innbyggerne langs fv 6642 vil bli direkte skadelidende

  • Fare for tap av liv vil være overhengende

Tidligere har også Orkdalsregionen sendt inn en 49 punkter lang liste med argumenter som taler mot å døgnstenge E39:

  • Frykter evig kø mellom Orkanger og Klett

  • Frykter at det blir kommuneopprør hvis det blir helstenging

  • Trafikksikkerhet går foran alt

  • Vi vet at det kommer til å gå liv hvis all trafikk blir overført til fv 800