Fremtidens E39 kan få firefelts vei, doble tunnelløp og fartsgrense på 110 km/t.

– Dette handler om det fremtidige veinettet i Orkdalsregionen. Dette er første skritt på veien om hvordan man skal utrede veisystemet, ikke bare E39 og tunnelene, men også andre veier i forbindelse med næringsvei, «Laksevei», og så videre, sier avdelingsdirektør for vegavdeling Trøndelag, i Statens vegvesen, Eva Solvi, til avisa Sør-Trøndelag.

Eva Solvi er avdelingsdirektør i Statens vegvesen med ansvarsområde for Trøndelags-regionen.

To mulige løsninger

I det som tituleres «Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett» presenteres to mulige løsninger for vegtransportutfordringene i Orkdalsregionen. Det er Samferdselsdepartementet som har bestilt utredningen.

– Utredningen skal gi svar på og komme med anbefalinger om hvordan veinettet skal videreutvikles, og da hvordan E39 kan videreutvikles. Og, for eksempel, om det er behov for doble tunnelløp. Det er en stor utredning, som vil ha ta halvannet års tid, sier Solvi.

Ett annet spørsmål som det skal tas stilling til er om E39 skal gå gjennom eller forbi Orkanger.

Frem til 2050 er det forventet at antall kjøretøy som passerer Øysand hver dag øker fra 12 230 (2016-tall), til 20 000, hvor opp til 15 prosent av disse er tungtransportkjøretøy. Også Thamshamn, Børsa, Buvika og Klett må regne med en økning i trafikkmengde på over femti prosent innen samme tidsperspektiv.

For å imøtekomme den økte trafikkmengden, skisserte Statens vegvesen to mulige alternativer:

  • Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger, dimensjonert for 90 km/t.

  • Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t

Firefelts veg og 110 km/t

For det siste alternativet, med firefelts veg, kan det vise seg å være hensiktsmessig å legge en ny veitrasé sør for dagens E39.

Noen av fordelene ved denne løsningen er reduserte miljøulemper og redusert reisetid på strekningen, ifølge utredningen. Om det legges en ny firefelts trasé med fartsgrense på 110 km/t sør for dagens E39, kan det bli behov for å bygge om rampene i Børsa og Buvika. En utvidelse av disse rampene kan ikke gjøres på nordsiden av veien.

– Det er naturlig med firefelts motorvei. Har man først en slik type vei - en typisk Orkdalsvei - så vil jeg tro at man ser på en helhetlig løsning hele veien, mellom Klett og Orkanger, men det vil jo avhenge av finansiering og kostnader, sier Solvi.

Ny firefelts europavei med fartsgrense på 110 km/t kan bli lagt til en helt ny veitrasé.

Doble tunnelløp

I forbindelse med engasjementet og reaksjonene fra lokalbefolkningen, kom det frem forslag om å utsette rehabiliteringen av de fem tunnelene mellom Klett og Orkanger som følge av ny tunnelforskrift, og i stedet bygge doble tunnelløp umiddelbart. Det er et nytt EU-direktiv som er bakgrunnen for at alle tunneler på norske fylkesveien på oppgraderes.

Forslaget var basert på dagens trafikkmengde, og at denne mengden allerede er så høy at det utløser krav om doble tunnelløp. Dette er i følge Solvi, ikke reelt.

– Ved bygging av ny vei er det 12 000 ÅDT (årsdøgnstrafikk, journ.anm) som er kravet. Tunnelforskriften er slik at når man kommer opp i 20 000 daglige kjøretøy, skal det omfattes risikoavbøtende tiltak, og vi er et stykke unna dette enda. Men disse normene er ikke slik at de slår automatisk inn på eksisterende veinett. Da hadde vi måttet bygge opp mye vei, sier Solvi.

Mulig døgnstenging

I april avslørte avisa Sør-Trøndelag at tunnelutbedringsprosjektet, som skulle vært påbegynt i 2017, er kraftig forsinket, og at det kan bli aktuelt å døgnstenge tunnelene mellom Klett og Orkanger, for å spare tid og penger.

Tanken på at regionens viktigste samferdselsåre kan bli døgnstengt i et helt år har ført til kraftige reaksjoner fra politikere, næringsliv og lokalbefolkning. Dette engasjementet har Solvi fått med seg.

– Statens vegvesen har fått brev og vært i møter og dialog med både fylkeskommunen og regionen. Jeg skjønner godt at folk er opptatt av dette med samferdsel. Vi har sagt at vi skal gjøre en skikkelig utredning, der vi belyser konsekvensene av de alternative løsningene. Jeg kjenner på at det er forventninger til at vi skal finne gode løsninger, sier hun til ST.

Det er vegdirektør Terje Moe Gustavsen som skal ta stilling til om det kan bli aktuelt å døgnstenge E39 i ett år.

– Jeg vet at utredninga blir lagt frem i juni, men hvor lang tid det vil ta å treffe en beslutning, har jeg ikke kontroll på, sier Solvi.