Plan- og miljøutvalget i Skaun kommune foreslår en mer fleksibel reguleringsplan for Skaun motorsportsenter, som kommunen tidligere har vedtatt skal bygges i Syrstadmarka, i Venn.

– Det er støy fra anlegget som er det mest sentrale punktet i saken, står det i saksframlegget som Rambøll har utarbeidet på vegne av tiltakshaver Skaun motorsenter AS.

Arbeidet med det som skal bli 221 mål stort nasjonalt anlegg, har pågått siden 2007.

– Byråkrati tar tid, og det er viktig for oss å gjøre det riktig. Det er en del motforestillinger til byggingen, og da er det viktig at vi gjør alt riktig. Det er mange involverte parter, og saken skal behandles i tre kommuner, sier styreleder i Skaun motorsenter AS, Tore Dahle, til avisa Sør-Trøndelag.

Forlenget åpningstid

Den opprinnelige reguleringsplanen ble vedtatt i 2011, og omregulert i 2015. Et sentralt punkt i planen har vært hvordan man kan regulere støybelastningen på omgivelsene. Derfor ble det i den opprinnelige planen vedtatt begrensninger for hvilke timer i døgnet, og i uka, motorsportsenteret kunne tas i bruk; til mellom klokken 17-21 på hverdager, og 10-16 på lørdager.

– Dette er foreslått endret til at det tillates motorsportaktivitet mellom klokken 9-21 på hverdager og 9-18 på lørdager, samt inntil maksimalt ti søndager per år, ifølge sakspapirene.

– Prosjektet har endret seg til et senter som kommer til å bli ganske stort, og vi kan ikke binde oss opp bare til trenings- og kveldsaktivitet. Vi må tjene penger også. Vi kan ikke bygge et senter til mange millioner, og ikke bruke det, sier Dahle.

Motorsportsenteret vil, om den nye reguleringsplanen vedtas, kunne holde åpent mellom klokken 9-21 på hverdager og 9-18 på lørdager. Det fører til over dobbelt så lang åpningstid sammenlignet med den opprinnelige planen.

Samlet sett betyr dette mer enn en fordobling i antall åpningstimer i uka (fra 26 til 69 timer).

– Når det for eksempel står at det for gokart er estimert ni treningsheat á 15 minutter per dag, må dette forstås som at det er estimert 3 285 slike heat i løpet av ett år. Dette skal fordeles på en 28 uker lang sesong, som medfører i snitt 117,3 heat i uka i sesongen, eller cirka tjue treningsheat per dag seks dager i uka. I praksis vil det antakelig være slik at når en først er i gang med aktivitet vil det kanskje være førti heat én dag, og ingen den neste, står det i den reviderte planen.

Ny støyrapport

I rapporten Rambøll har skrevet på vegne av Skaun motorsenter AS er det også foreslått å fjerne bestemmelsen om maksimalt åtte motorcrosskjøretøy, fem gokart, to supermotard, tre trail, tre ATV og fire snøscootere.

– Mange er jo skeptisk til motorsportsenter ute i marka. Det er mange som er skeptiske og redde for lyd. De vet ikke hvor langt lyden bærer, «hva betyr det for huset mitt?» Jeg skjønner jo at folk er skeptisk til noe de ikke vet noe om, sier Dahle.

Nærmeste bolig ligger fem hundre meter i luftlinje fra anlegget. Støyrapporten konkluderer med at ingen boliger vil havne i gul støysone og dermed ha behov for støytiltak.

– Forutsetningen er at det utarbeides tre støyvoller på minimum tre meters høyde på angitte bestemmelsesområdet i plankartet, står det i saksframlegget.

Nærmeste bolig ligger over 500 meter unna banen, og vil skjermes fra gul og rød støysone med støyvoller.

Maksimal byggehøyde på bygninger på området foreslås økt fra inntil to etasjer og maksimal gesimshøyde på 7,5 meter, til inntil tre etasjer, og maksimal høyde på 9 meter.

– Det handler om å effektivisere og utnytte det tilgjengelige arealet, sier Dahle.

Bestemmelsen om at hele området skal gjerdes inn foreslås fjernet, står det også i framlegget.

Innstilles

I sin vurdering vurderer rådmannen det reviderte forslaget som totalt sett «et bedre og mer hensiktsmessig reguleringsforslag enn den gjeldende planen».

– Det fremstår ikke som nødvendig eller hensiktsmessig at reguleringsbestemmelsene skal være så detaljerte som de har vært fram til nå. (...) Antall og typen kjøretøy, samt aktivitetsnivået fra dag til dag eller uke til uke, bør etter rådmannens oppfatning kunne styres av anleggseier selv, skriver rådmannen.

Etter at det ble holdt oppstartsmøte 12. juni 2016, har det kommet inn uttalelser fra Statens vegvesen, fylkeskommune og fylkesmann. De to førstnevnte hadde ingen merknader, mens fylkesmannen hadde flere merknader knyttet til reguleringen av støy.

– Når kommunen sier at noe skal være ferdig innen seks måneder, så sier vi ti måneder. Dette har jo ikke vært en prioritert sak. Vi har vært nederst lenge, men nå har vi kommet litt høyere opp på lista. Hvis vi klarer å få en avklaring på avtalene med kommunene og finansieringen, og får levert tippemiddelsøknad i 2018, så er vi fornøyde, sier Dahle.

Skaun motorsenter skal bygges i Vennamarka.

Interkommunalt samarbeid

Det er fortsatt uklart hvordan anlegget, som nå er estimert til å koste førti millioner kroner, skal finansieres, men i saksframlegget står det at det er en forutsetning at både Trondheim, Orkdal og Skaun kommuner bidrar med klingende mynt.

– Den kommunale andelen vil være på minimum fem prosent av brutto anleggskostnad for hver kommune, står det i saksframlegget.

Det betyr at hver kommune minst vil måtte bidra med 2 millioner kroner.

Da planene for motorsportanlegget, som skal universelt utformes, ble vedtatt og forhåndsgodkjent i 2013, var kostnadsrammen beregnet til 27,6 millioner kroner, før den i 2016 ble hevet til 32 millioner kroner. Det er Skaun motorsenter AS som skal drifte anlegget. Saken har høringsfrist frem til 10. juli.

– Det er lys i tunnelen og det går fremover. Jeg har stor tro på at dette skal bli et stort løft for Skaun kommune og et enormt løft for motorsportmiljøet i trøndelagsregionen, sier Dahle.

Illustrasjonsfoto av Marius Svorkås, i Orkla Motorklubb. Foto: Marte Mona