Odd Løfshus har hatt Resdalsveien som hyttevei i intet mindre enn 50 år, og han fortviler over at den er like gjørmete og grisete hver vår.

- Jeg er mye på hytta, og synes det er helt tragisk at det ikke er gjort noe med veien i alle årene jeg har brukt den. Det legges kun på grus om våren, men neste vår er veien like ille igjen, sier Løfshus.

Bildet av veien har han tatt i pinsa. Da var det ikke gjort noe med veien i forkant av høytidsutfarten, men det ble kjørt på grus mot slutten av pinsa, ifølge Løfshus.

- Grus hjelper ikke

- Bildet er tatt lørdagen i pinsa, og søndagen kom de med grus. Men noen gruslass løser ikke problemet. Denne veien blir ikke bedre om det ikke graves opp og gjøres skikkelig grunnarbeid på den, sier Løfshus.

Han kjører selv en høy firehjulstrekker, men har sett at folk med lavere biler kjører seg fast på veien.

- Jeg har sett at de tar nedi og blir hengende, senest i fjor. I pinsa i år var det en som smalt nedi så ille at han trodde bilen var ødelagt. Dette er på ingen måte brukbart, sier Løfshus.

Han forteller at det er rundt 500 hytter i området samt dagpendlere som bor i området. Han er skuffet over at ikke kommunen trykker på for å få gjort noe med fylkesveien.

- Veldig dårlig vei

Karin Bjørkhaug (KrF), som er meldaling og tidligere leder for infrastruktur i fylket, kjenner godt til at Resdalsveien er problematisk.

- Det er en veldig dårlig vei, både med tanke på hyttenæring og forbindelsen mellom Meldal og Rindal. Klassifiseringa av veien kommer ikke høyt nok opp i trafikk eller som pendlervei til å bli prioritert, men det er en viktig vei for hyttefolk og for hvor de legger handlinga si. Hvis veien på meldalssida er så dårlig at de velger å handle i Rindal, vil handelen på Å merke det. Slike sammenhenger er det viktig å være klar over, sier hun.

- Er det håp om mer oppgradering enn bare grusing på Resdalsveien?

- Vi har en veistrategi i fylket som er ute på høring nå. Det blir et viktig dokument, og noe av det som er foreslått, er: Når vi jobber med fornyingsprogrammet, rettet mot etterslep på fylkesveier, er det spilt inn at det bør settes av en pott til mindre prioriterte veier. De mest trafikkerte veiene har vært prioritert. Vi kan rettferdiggjøre å bruke midler der flest mulig får nytte av dem, men da blir veiene verre og verre andre steder. Innspillet går på å forbeholde en del av midlene til mindre trafikkerte veier, slik at disse ikke stadig blir hengende etter, sier Bjørkhaug.

Mtitt

Hun mener kommunen bør bruke anledningen til å si sin mening om dette nå som veistrategien er på høring.

- Innfallsvinkelen for å få gjort noe med Resdalsveien kan være fornyingsprogrammet, siden dette handler om etterslep, sier hun.

- Er veien omtalt i noen planer eller står på noen prioriteringslister i dag?

- Nei, det er en ikke.

- Vil du slå et slag for Resdalsveien?

- Vi skal se hele fylket, men samtidig synes jeg det er viktig at vi ser på hvordan midlene fordeles når vi jobber med fornyingsprogrammet. På den måten kan mindre veier, som Resdalsveien, komme i betraktning. Jeg vil være med å løfte fram den veien, det er klart.

Slik så Resdalsveien ut i pinsa. Foto: Privat