For det skal fremdeles være slik at det gamle vardestedet Losvåttån og Våttåstuggu er sentrum på dette mye brukte turmålet mellom Løkken, Midtbygda og Storås. Vardestedet ligger 517 meter over havet og har veletablerte turstier både fra Losgrenda, Kråkhaugen, Midtskogen, Bjørnli og Trongbakken. Våttån har i alle år vært mål for turer vinterstid og om sommeren for folk flest, og skolene har også arrangert utallige turer dit.

Lite luksus …

Men fasilitetene er heller krøble i den eldgamle, mørke Våttåstuggu med jordgolv og grue. Også utenfor hytta har forholdene vært dårlig tilrettelagt for opphold på denne litt forblåste kollen. Nå skal det imidlertid bli andre boller, og det er Jørn Arild Drugli som er oppfinner og primus motor for prosjektet «Nye Våttåstuggu».

— For et par år siden var et par av barna mine og jeg her på en ettermiddagstur. Vi hadde med oss pølser og skulle ta middagen på Våttån. Men været var dårlig, og det blåste, som det ofte gjør der. Alt som fantes, var en planke å sitte på ved hytteveggen, ellers ingen ting. Inne i stuggu var det mørk og rått. Stusslige greier. Da slo det meg; vi må ha et krypinn her på Våttån som kan gi ly for været, som gir varme og muligheter for tilberedning av mat. Og der startet det som nå er blitt nye Våttåstuggu, sier en smilende Jørn Drugli.

Selve ideen til utformingen av hytta fikk han da han besøkte Blånebu på en forblåst fjelltopp i Nesset kommune.

— Ei sånn hytte skulle vi hatt på Våttån, tenkte Drugli.

Som tenkt, så gjort …

Drugli er en handlingens mann. Han tok kontakt med Meldal videregående skole, og ble koblet på tømrerlærer Geir Hidle, som også tente på prosjektet. Elever på tømrerlinja har produsert veggelementer til hytta, og de har også laget en takkonstruksjon i stål og treverk.

På seinvinteren ble materialer til støping av plattformer til hytte og do fraktet opp med skuter, og støpearbeidet ble gjort på dugnad for noen uker siden. Utedoen har Egil Nilssen og Olav Bergsrønning bygget, og denne skulle fraktes opp med helikopter i likhet med elementene til hytta. Det hører med til historien at Losvåttån er utilgjengelig for kjøretøy på sommers tid. Alt må fraktes med snøskuter eller helikopter – eller bæres ...

— Men dette må koste store summer, Drugli. Hvor kommer pengene fra?

— Budsjettet for prosjektet er på 330 000 kroner, og da er dugnadsinnsatsen regnet inn. Vi har fått 165 000 kroner fra Gjensidigestiftelsen. Foreløpig er det Løkken Idrettsforening som forskutterer utgiftene vi har underveis.

— Helikoptertransport av hele hytta kan ikke være billig?

— Det be faktisk ikke så dyrt. Vi fikk en god avtale med Nor-Helikopter, som til daglig driver linjearbeid mellom Kårøyan og Surnadal. Det koster oss mellom 10 000 og 15 000 kroner et sted å bruke dem. Veldig bra avtale, sier Drugli fornøyd.

«Flybåren» utedo – ny attraksjon

Tirsdag denne uka var den store dagen kommet. Helikopteret kom til Bjønndalsdammen i kveldinga. Veggelementene var første hiv, for på Våttån ventet en solid dugnadsgjeng for å sette sammen elementene før takkonstruksjonen – fem meter i diameter - skulle komme som siste transport. Mellom første og siste helkopterlast kom både utedo, diverse materialer, verktøy og ikke minst vinduer til nyhytta flygende gjennom lufta.

Med intensiv dugnadsinnsats kom hele hytta og utedoen på plass denne kvelden, og nå gjenstår arbeidet innvendig med støping av ildsted, skiferkledning og montering av røykhette. Isolasjon skal også på plass, slik at hytta blir varm og god.

— Etableringen av hytta har gått over all forventning, og jeg må virkelig berømme dugnadsinnsatsen fra alle som har deltatt på forskjellige måter. Folk har kommet fra Losgrenda, Storås, hele Løkken-området og fra Midtbygda for å bidra, og det er veldig artig å se, sier primus motor Jørn Arild Drugli.

Utover seinsommeren skal «Nye Våttåstuggu» ferdigstilles, og så blir det naturligvis innvielses med brask og bram. Meldal blir en attraksjon rikere – fordi Jørn Arild Drugli var lei av å ha det kaldt og ukomfortabelt på ett av sine favoritt-turmål.