Med utgangspunktet i lørdagens leder i avisa Sør-Trøndelag ber Knut Even Wormdal og Grethe Gravrok Sand undertegngnede om å svare på om jeg mener at det å benytte stedsnavn eller geografiske områder er det samme som å nøre opp under bygdestrid. Wormdal og Sand viser også til at jeg i lederartikkelen advarer mot provokasjoner og destruktiv bygdestrid, med bakgrunn i leserinnlegg fra de to.

For å ta det siste først. Når jeg advarer mot provokasjoner, så viser jeg ikke til Sand og Wormdal, men til Fellesnemndas forslag om å kalle skolen i ytre Agdenes for Lensvik skole, avdeling Lysheim. I lederen viser jeg til at det kan virke provoserende for folk i ytre Agdenes, og viser til at å kalle de to skolene for Agdenes skole, avdeling Lensvik og Lysheim, vil være mer «musikalsk» når vi snakker om at ulike geografier skal forenes. For klarer man ikke å være «musikalsk» her, så kan resultatet fort bli tautrekking og bygdestrid, og det er det jeg advarer mot. På samme måte ville jeg ha kalt det en «unødvendig provokasjon» om Fellesnemnda hadde foreslått å kalle barneskolen på Orkanger for Grøtte skole, avdeling Orkanger, for å sette det på spissen.

Og så det første: Nei, å benytte stedsnavn og geografiske områder er ikke det samme som å nøre opp under bygdestrid. Men å ensidig antyde, slik både Kristian Fremstad og Grethe Gravrok Sand langt på vei gjør, at å slå sammen rektorstillinga ved de to barneskolene i Agdenes fort kan være starten på skolenedleggelser, blir unyansert og kan bidra til å nøre opp under bygdestrid. De fleste som har levd ei stund vet at det er noe som heter «innom» og «utom» tunnelen i Agdenes, bygdestriden ligger med andre ord latent. Jeg mener det vil være viktig å «rive» denne tunnelen. Derfor tror jeg at det er viktig at lokalpolitikerne presenterer et helhetlig og nyansert bilde når en kommuniserer. I dette tilfellet etterlyser jeg noen tanker rundt konsekvenen av å slå sammen rektorer, da konsekvensen også fort kan bli at man frigjør ressurser som kan brukes til å øke lærertettheten, en konsekvens som kan gi ungene en bedre skole.

Ellers vil jeg berømme både Sand og Wormdal for å ytre sine meninger, invitere til debatt og sette dagsorden. Fortsett med det!

Anders Aasegg Morke, redaktør ST