Hemne

— Beklager rotet, men det skal bli så mye, mye bedre!

Det sier butikksjef Eva Solberg ved Coop Extra på Falksenteret i Hemne.

Sist mandag starta arbeidet med å oppgradere butikken. Fram til nyåpninga kommende torsdag, vil kundene oppleve at de kanskje må kjøre en omvei med handlekorga, og at de ikke møter en så ryddig butikk som forventet.

Stjeler uansett

Den største oppgraderinga skjer ved at de etablerer tre punkt for egenscanning av varer.

— Fannrem har hatt suksess med dette siden de åpnet ny butikk, og vi håper det blir tatt godt imot her også. Vi ser for oss at disse selvbetjente betalingsterminalene primært blir brukt til småhandel, slik at du slipper å stå i kø for å betale én vare bak noen med full handlekorg. Det vil gi bedre flyt i køen og frigjør tid til ansatte for å utføre andre oppgaver, sier Solberg.

— Hvilke erfaringer har kjeden når det gjelder svinn ved innføring av selvbetjent betalingsterminal?

— Coop har ingen studie på det, men erfaringstall viser bare små endringer. Vi stoler på folk, og er vel av den formening at dersom noen har til hensikt å ta med seg varer fra butikken uten å betale, så gjør de det enten det er selvbetjent eller manuell betalingsordning.

Frigjør tid

Utfordringa med varer som har 18-årsgrense; alkohol og tobakksvarer, fungerer slik:

— Når du scanner slike varer, går det et signal til hovedkassen. Vedkommende som sitter der må da påse at den som handler disse varene er gammel nok og sjekke legitimasjon ved behov.

— Blir det bemanningsreduksjon som følge av denne nye ordninga?

— Nei! Jeg kan garantere at vi ikke gjør dette for å nedbemanne. Dette fører heller til at vi frigjør tid for at vi ansatte skal kunne utføre andre oppgaver. Det er det også behov for, sier Solberg.

Neppe kundeflukt

Kunder ved Coop Extra i Hemne vil også oppleve at varer blir flyttet, noe som tradisjonelt ikke er like populært.

— Jeg ser den, og vi har hørt kunder si at har jeg endelig lært meg hvor varene er, så forandrer dere... Men vi gjør det for å få en bedre butikk og bedre varer. Blant annet får vi kjøling av frukt og grønt, noe som gir varen bedre kvalitet. Det er også flere varegrupper som blir flyttet på, men dette tror jeg kunden vil venne seg til. Vi har vel neppe opplevd kundeflukt noe sted som følge av at varer blir flyttet. Det skjer stadig vekk hos alle, sier Solberg.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

— Det blir beklageligvis litt sånn som dette fram til torsdag, sier butikksjef Eva Solberg. Foto: John M. Myrhaug