Vedtaket lyder:

Dagens skolestruktur videreføres.

Agdenes kommunestyre ber administrasjonen snarest igangsette prosesser for prosjektering av nybygg Mølnbukt barnehage og nybygg Lensvik skole.

I det store Norske leksikon står det følgende om struktur:

Struktur betyr oppbygning eller sammenheng mellom de enkelte ledd i en helhet.

Vi stilte i forrige kommunestyremøte spørsmål om det å ikke ansette ny rektor er «innafor» vedtakets ordlyd og hensikt. Jeg mener vi ikke oppfyller, eller følger, et forholdsvis ferskt vedtak med å ikke ansette ny rektor. Hvis Agdenes kommunestyre kommer frem til det samme så må saken om å ansette eller ikke ansette rektor behandles politisk i Agdenes kommunestyre. Dette er jeg helt sikker på at vi skal finne ut av. I Agdenes.

Jeg har stor sans for at slikt blir avgjort politisk og ikke administrativt. Spesielt med tanke på det ferske vedtaket om å videreføre dagens struktur. Det vil ansvarliggjøre de folkevalgte.

Dette er ikke å «nøre opp under bygdestrid» men et forsøk på å i ettertid kunne være etterrettelig. Rett skal være rett.

Jeg vil også understreke at jeg hverken frykter eller ensidig antyder at forsøket på et administrativt grep på forandring på strukturen vil være starten på en nedleggelse. Til det har jeg for stor tro på fremtiden til bygda jeg bor i.

Hva som skjer etter sammenslåingen til Orkland i 2020, vil og skal være opp til de folkevalgte i Orkland.

Jeg er veldig fornøyd med at folkevalgte fra Orkdal har engasjert seg i denne debatten. Det er faktisk litt nytt og betyr at vi holder på å finne sammen. De påpeker viktige aspekter vedrørende sammenslåingsprosessen. Vi må tidlig starte med å bli bedre kjent. For info så ligger Lysheim skole og Lensvik skole ca 23 kilometer fra hverandre (ja, det er så langt ).

Så en vurdering om det er fornuftig eller ikke å ansette ny rektor.

Her kan det virke som at jeg og vår nye administrasjon har gått på to litt forskjellige skoler.

Dagens rektor har en 100% stilling. 50% rektor og 50% undervisning. Det er fornuftig.

Løsningen fører til «kortreist administrasjon» med god kontakt med foreldre og lokalsamfunn.

Det å ansette en stedlig leder/ assisterende rektor for de 50% rektorstillingen lyder på vil føre til et ekstra ledd med administrasjon som betyr mer administrasjon. Vi har samtidig erfart at stillinger som ikke utgjør 100% er vanskelige å få besatt. Spesielt i distriktene. Her sitter vi samtidig igjen med en 50 % lærerstilling. Jeg ser ingen besparelse eller effektivisering i denne løsningen. Tvert imot er det en klassisk feil som ofte blir gjort i sammenslåingsprosesser.

Vi ender opp med å administrere administrasjonen som i utgangspunktet klarer seg fint fra før.

Så skal jo selvsagt de tillitsvalgte, de ansatte og foreldrene for skolebarna i god tid få tilstrekkelig og grundig informasjon om de eventuelle endringer og samtidig få muligheten til å uttale seg, stille spørsmål og å komme med eventuelle bekymringer. Slik informasjon er avgjørende i en tidlig fase.

Denne informasjonen har kanskje kommet litt sent noe som er uheldig for hele prosessen videre.

Navn, lokal entusiasme & positivitet

For meg personlig så bor jeg i Norge og er stolt av å være norsk. Jeg bor i Trøndelag fylke og er stolt av å være trønder. Jeg bor i Agdenes kommune og er stolt av å være agdenesing. Jeg kommer til å bo i Orkland kommune og vil komme til å være stolt av å være ork, orklending, orking eller hva vi til slutt kommer frem til vi skal kalle oss.

Det som er verdifullt og viktig, er at vi tar med oss inn i Nye Orkland, våre ulikheter og nyanser. Dette gjelder selvfølgelig også både identiteter og tradisjoner. Det vil være avgjørende at vi alle respekterer og blir kjent med alle disse forskjellene oss imellom. Det vil være en stor tabbe å ignorere at forskjellene finnes. Det er langt fra Leksa til Å. Vi må som redaktøren påpeker rive tunellen og lære å bli bedre kjent. Vi må tenke regionalt og handle og være lokalentusiaster lokalt der vi har valgt å bo. Vi må sørge for forutsigbarhet for tjenester og utvikling i hele Nye Orkland.

Husk at i Orkland vil vi ha en by og over 100 bygder og grender. Det blir en kommune som vil være søkkrik på forskjellige tradisjoner og identiteter. Dette må vi dyrke og ivareta!

Se bare på alle de forskjellige frivillige organisasjonene vi tilsammen har. De aller fleste har blitt grunnlagt på bakgrunn av lokale ideer og behov og har sterke lokale forankringer. Landbrukslag, bygdekvinnelag, helselag, idrettslag, ungdomslag, grendelag osv osv. Disse skaper viktig lokal tilhørighet og aktivitet i hele Nye Orkland. Dette er viktige å videreføre og støtte opp om i hele nye Orkland.

I Agdenes er vi ikke bare agdenesinger. Vi har stertinger, lensvikbygg, strandabygg, bonvikinger, vassbygg, sletvikinger, selvinger, leksværinger, ingdalinger osv osv. Vi har til og med noen som kaller seg mølnbuktinger. Mølnbukt er bukta hvor Vassbygdens handelssamlag og Vassbygdens meieri besluttet for over hundre år siden å bygge kai og pakkhus og hvor det i dag ligger en småbåthavn.

Ja ja, dem om det. I tillegg kommer alle gårdsnavnene. Minst det samme mangfoldet har vi også i Orkdal, Meldal og Snillfjord.

Det er på bakgrunn av denne linjen og prinsippet jeg ønsker at Lysheim skole også skal hete Lysheim skole inn i fremtiden.

Det samme standpunkt vil jeg komme til å ha for andre historieløse forslag på navneendringer.

Dette er viktig for oss lokalt å ta vare på. Det er viktig for Orkland å ta vare på. Det koster heller ingenting å ta vare på. Tvert imot.

Ps. Hvis noen leter etter symbol på sammenslåing kan jeg informere om at vår første dronning for et samlet Norge, Dronning Åsa, ble født og oppvokst på gården Solve (i dag Selva), senere gift med Harald Hårfagre. Han hadde tilsynelatende stor suksess i sin sammenslåingsprosess og kan være noe å strekke seg etter. Er dog litt usikker på hvordan debattklimaet var på tiden han regjerte \uD83D\uDE0A.

Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med alle forskjellene!