Det sier Torbjørn Lefstad, direktør ved Orkla industrimuseum.

Tirsdag kveld klokka 18.30 kolliderte toget på Thamshavnbanen med en personbil. Dette skjedde ved jernbaneovergangen i Orkdalsveien i Fannrem sentrum.

Det var et eldre ektepar som satt i bilen. Begge to var uskadd. De ble avhørt av politiet på stedet.

- Vi er ikke kjente her. Vi har kjørt fra Rørvik i dag, og skal overnatte på vertshuset Fannarheimr like borti der, sa kvinnen til ST like etter sammenstøtet.

Ingen ble skadet

Paret kom kjørende fra Best-stasjonen. Da sjåføren (mannen) fikk se flaggene til vertshuset 150 meter foran seg på veien, hadde han fokus på dette og ikke jernbaneovergangen og lysene som blinket rødt.

- Vi så ikke de røde lysene, og vi så ikke toget. Men da vi plutselig så det, bremset vi. Hadde vi gitt gass i stedet, hadde vi unngått kollisjon, forklarte hun.

Bilen fikk store materielle skader, spesielt på passasjersida der lokomotivet traff. Bilbergingsmannskap kom og flyttet bilen.

Toget var i trafikk da ulykka skjedde. Det var en chartertur med 12 passasjerer og to ansatte om bord. Ingen av dem ble skadet. En minibuss ble bestilt til passasjerene sånn at de ble fraktet videre ned til Bårdshaug stasjon på Evjen.

Forrige ulykke i 2015

Dette er den andre ulykka med toget på Thamshavnbanen siden juni 2015. Da kolliderte en MC-fører med toget. Mannen i 20-åra ble alvorlig skadd og fløyet bort med luftambulanse.

Om bord i toget den gang var 54 passasjerer og fem ansatte. Da det utbrøt brann i ene vogna, rømte flere av passasjerene i panikk ut vinduene. MC-føreren fikk et forelegg på 12 000 kroner for brudd på veitrafikkloven; han var ikke aktpågivende og varsom.

- I forhold til antall turer skjer det ikke så ofte ulykker. Men én er for mye, sier Lefstad.

Senest onsdag 6. juni i år var en lokal politipatrulje (Charlie30) med om bord på Thamshavnbanen Etter flere uønskede hendelser der biler, og ved ett tilfelle en buss, har brutt vikeplikten for toget, ble det oppfordret om at alle tar hensyn og er oppmerksom på lys og lydsignal ved kryssing av planoverganger.

Fører statistikk

Men kun seks dager senere skjedde det en ulykke her. Industrimuseet fører statistikk på ulykker og såkalte avvik. Det siste kan være nestenulykker eller at biler passerer overgangene litt for nært toget, kjører på rødt lys eller folk som går på toglinja.

- Jeg har dessverre ikke disse tallene foran meg, og jeg kan ikke begi meg ut på tipping, sier han.

Alle ulykkene, som den på tirsdag, blir rutinemessig rapportert til havarikommisjonen og Statens jernbanetilsyn.

- De to siste ulykkene skjedde i Fannrem sentrum. Er det tilfeldig?

- Det er vanskelig å svare på, sier Lefstad.

- Er bilistene som krysser overgangene for sløve?

- Ja, togpersonellet synes det, sier han.

Flere bommer?

Det er totalt 55 overganger på strekningen Løkken-Bårdshaug. Kun én av dem har bom som går ned når toget kommer. Det er på fylkesvei 65 (tidligere E39) mellom Forve bru og Shell Bårdshaug. Her er trafikken størst og farten høyest.

I tillegg er det flere overganger, der det er en del trafikk, som har lyssignal, blant annet i Fannrem sentrum, ved Orkdal sjukehus, ved Follo og noen til oppover dalen.

- Bør det settes opp bom flere steder?

- Vi har gjerne sett at det var flere bommer. Vi vurderer dette nøkternt. Det er imidlertid en større sak å få det til. Da må blant annet kommunens trafikksikkerhetsutvalg kobles inn. Og det stopper gjerne i penger, forklarer han.

- Ja, hvem må i så fall betale oppsett av bommer langs toglinja?

- Det er veieieren, altså kommunen, sier direktøren.

- Ingen unnskyldning

- Er rutinene langs overgangene gode nok? Før sto det gjerne en togansatt i overgangen med et flagg og stoppet trafikken.

- Ja, det var før lyssignalene kom på plass. Men: Toget passerer overgangene i lav fart, 20–30 km/t. Dette koker ned til at de som skal krysse toglinja må være oppmerksomme. Vi mener at røde lys er nok. Det hadde sikker vært enklere å forholde seg til at det hadde kommet fem daglige tog, men det er ingen unnskyldning. Toget har forkjørsrett! Det er det ingen tvil om, sier han.

- Er det folk som er vant til at toget ikke kommer, eller er det ukjente folk i dalføret som synder mest ved overgangene?

- Det vet vi ikke, sier Lefstad.

Tog kjører ut september

- Hvor lenge varer sesongen for toget på Thamshavnbanen?

- Rutetogene går fram til siste helga i august, mens chartertogene vil kjøre ut september, svarer han.

Politiet sier følgende om trafikkulykka tirsdag kveld:

- Det vil bli opprettet sak. Årsaken til ulykka er for tidlig å si noe om. Det vil etterforskninga vise, blant annet etter at partene er avhørt, sier Christoffer Stavøy, politibetjent ved Orkdal og Agdenes lensmannskontor.

PS! Orkdalsveien i Fannrem sentrum var stengt i knapt én time. Da ble toget kjørt vekk, veibanen kostet av brannvesenet og trafikken kunne gå som normalt igjen. Omkjøringsmuligheter gjorde at dette ikke medførte trafikale problemer.

Bilen fikk store skader på passasjersida der toget traff. Ingen personer i bilen eller på toget ble skadet. Foto: Øyvind Brostrøm