Tonje Ree Asbøll (46) og hennes tre små unger satt i toget i 2015 da det kolliderte med en motorsykkel og det brøt ut brann.

- Vi opplevde det som skulle være en trivelig søndagstur som veldig dramatisk, og den yngste jenta var bare tre år på det tidspunktet, sier veterinæren, som bor på Svorkmo.

Tirsdag kveld denne uka ble en bil påkjørt av toget på Thamshavnbanen ved overgangen i Fannrem sentrum. Bilen kjørte på rødt lys. Heldigvis kom ingen til skade, verken de to i bilen eller de 14 om bord i toget.

Verre var det søndag 28. juni i 2015, på akkurat samme plass: Da kjørte en MC-fører på rødt lys. Toget tok fyr med 54 passasjerer og fem ansatte om bord. MC-føreren ble hardt skadd. I kjølvannet fikk han ei bot på 12 000 kroner for uaktsom kjøring.

Kommunen er veieier

På dette toget for knapt tre år siden satt Asbøll og hennes tre mindreårige barn. Hun forsøkte i ettertid å kontakte Statens vegvesen, i håp om at Thamshavnbanens jernbaneoverganger burde bli bedre sikret på de mest trafikkerte overgangene. Hensikt: Unngå nye ulykker.

- Jeg hørte aldri noe fra dem. Og på tirsdag skjedde det en ulykke igjen, sier hun.

Asbøll poengterer at hun den gang ikke visste at det er kommunen som veieier, som har ansvar for eventuelle sikringstiltak ved jernbaneovergangene. Uansett mener hun det er tid for å «sette saken på kartet».

- Det må settes opp bommer der det er mest trafikk, sier hun.

Penger

Hun kjører hver dag til jobb fra Svorkmo til Fannrem.

- Etter ulykka er jeg blitt mye mer påpasselig ved overgangene om det kommer tog. Jeg vet at togene har lav fart, og at det oftest er bilistene som ikke ser toget eller de røde lysene. Hvem som har skylda for ulykkene, nestenulykkene og de uønskede hendelsene, er mindre viktig. Det handler om å sikre overgangene godt nok, fastslår hun.

- Vi har gjerne sett at det var flere bommer. Vi vurderer dette nøkternt. Det er imidlertid en større sak å få det til. Da må blant annet kommunens trafikksikkerhetsutvalg kobles inn. Og det stopper gjerne i penger, sa Torbjørn Lefstad, direktør ved Orkla industrimuseum, til ST tidligere denne uka.

Prioriteringer

Heidi Vatn (Ap), er leder i hovedutvalg teknikk i Orkdal kommune, og dermed også leder i trafikksikkerhetsutvalget. Hun ser utfordringene med at et tog krysser bilveier gjennom dalføret.

- Vi skulle gjerne hatt bommer der det er mest trafikk. Men det er et kostnadsspørsmål, sier hun.

- Har dere penger til slike sikringstiltak?

- Vi har et fond øremerket trafikksikkerhetsmidler. Det revideres hvert år i september. Her blir det bestemt hvilke tiltak som skal prioriteres, forklarer hun.

55 overganger

- Vil du gjøre noe for å se på denne saken?

- Ja, jeg kommer til å ta opp sikringsbehovet knyttet til jernbaneoverganger i utvalgsmøtet i august. Vi kan bestille en sak til behandling, slik at bommer på én eller flere jernbaneoverganger blir kostnadsberegnet. Det er alltid prioriteringer det er snakk om, gjentar hun.

Det er totalt 55 overganger på strekningen Løkken-Bårdshaug. Kun én av dem har bom som går ned når toget kommer. Det er på fylkesvei 65 (tidligere E39) mellom Forve bru og Shell Bårdshaug. Her er trafikken størst og farten høyest.

I tillegg er det flere overganger, der det er en del trafikk, som har lyssignal. Dette gjelder blant annet i Fannrem sentrum, ved Orkdal sjukehus og ved Follo.

Flere av passasjerene rømte ut vinduet i panikk da det oppsto brann i den ene vogna etter kollisjon sommeren 2015. Foto: Jørgen Ervik
Tonje Ree Asbøll, til daglig veterinær, mener det er på høytid at flere jernbaneoverganger sikres bedre. Hun satt på toget som for tre år siden kolliderte med en motorsykkel. Foto: Marte Mona