Tirsdag kveld kolliderte toget på Thamshavnbanen med en personbil ved jernbaneovergangen i Fannrem sentrum. I bilen satt et eldre ektepar, som ikke er fra distriktet. Ekteparet var dermed ikke klar over jernbaneovergangen, og uttalte til ST at de ikke la merke til de røde lysene i veikanten som signaliserer at toget kommer. Heldigvis ble ingen skadd i sammenstøtet, men de materielle skadene på bilen vitner om hvor ille resultatet kunne ha blitt om flaksen hadde uteblitt. Det er nemlig enorme krefter som er i bevegelse når et tog kommer rullende.

Dette var den andre ulykka ved denne overgangen siden sommeren 2015. Da kjørte en motorsyklist inn i toget og resultatet ble både mer alvorlig og dramatisk. Sjåføren av motorsykkelen ble såpass hardt skadet at han måtte transporteres til sykehus med helikopter. I tillegg brøt det ut brann i toget, og de 54 passasjerene måtte evakueres. I panikken som oppsto, valgte noen av passasjerene å rømme toget ut gjennom vinduene.

To potensielt alvorlige ulykker på tre år, er kanskje ikke så mye. Men med tanke på at toget står parkert mer enn halve året, så er det absolutt grunn til å ta dette på alvor. Spesielt med tanke på at vi nå snakker om to ulykker på nøyaktig samme sted i løpet av relativt kort tid. Både politiet og direktør ved Orkla industrimuseum, Torbjørn Lefstad, er tydelig på at toget har forkjørsrett. Men det hjelper lite å fordele ansvar og skyld. Det som er viktig er å sikre de 55 overgangene mellom Løkken og Bårdshaug så godt som overhodet mulig, slik at risikoen for alvorlige ulykker blir så liten som mulig.

De mest trafikerte overgangene er sikret med blinkende lys, hvor rødt lys betyr stopp - toget kommer. Lokalkjente er obs på dette, men også de kan bli litt sløve på våren og tidligsommeren når de har vært vant til å slippe å ta hensyn til toget gjennom hele vinteren. Tilreisende er enda mer utsatt, da de utgangspunktet kanskje ikke forventer å treffe på et museumstog langt ute på landsbygda. Derfor er det viktig at veieier, Orkdal og Meldal kommuner, sammen med Orkla industrimuseum setter dette med trafikksikkerhet ytterligere på dagsorden. Mye tyder i alle fall på at overgangen på Fannrem bør sikres med bom. Og så må det vurderes om skilting og lyssignal på de øvrige overgangene «flasher» nok til å «vekke» de som passerer. Hvis svaret på dette blir nei, så må det treffes tiltak umiddelbart!

Foto: Silje Asbjørnsen