Siden 2014 har årsgebyret for avfallstjenester i de åtte ST-kommunene vært så og si uendret og like høye.

– Renovasjonsgebyret er i utgangspunktet det samme i alle våre elleve kommuner. Fra Hamos side er det lik pris for lik tjeneste, sier kommunikasjonsleder i Hamos, Erik Prytz Reitan, til avisa Sør-Trøndelag.

For åtte år siden, i 2010, var årsgebyret for avfallstjenesten 2 400 kroner i samtlige kommuner i avisa Sør-Trøndelag sitt nedslagsfelt. I 2011 ble dette beløpet økt til 2 450.

– Hamos har én fast pris for alle våre elleve kommuner, både når det kommer til avfall og septikk. Men den enkelte kommune gjør noen egne påslag. Det kan for eksempel handle om veier knyttet til renovasjon, men som kun handler om den enkelte kommune. Men dette handler i så fall om om veldig lave beløp, sier Prytz Reitan.

– Lik pris for lik tjeneste

Ferske tall fra SSB tilsier at tømming av septik er dyrest i Skaun kommune. Årsgebyret på 2 862 kroner er femtilappen dyrere enn i Orkdal, og to hundrelapper dyrere enn i Snillfjord. I de fem øvrige kommuene kostet det 1 200 kroner å få tømt hyttedassen, i 2017.

– Dette med septik er ikke så rett frem. Men regnestykket er som følger: Det koster 680 kroner for oppmøte, og 1 720 kroner for selve septiktømmingen. Det blir 2 400 kroner til sammen, understreker Prytz Reitan.

– Så kommer poenget: SSB oppgir 1 200 kroner som årsgebyr i fem av kommunene. Men grunnen til dette er at det er tømming annethvert år. Det betyr at det koster 2 400 kroner hver gang det tømmes.

Dermed er ikke forskjellen mellom kommunene så stor som SSB-tallene antyder.

– Kommunene har rapportert inn tallene litt ulikt, med og uten moms, og hvert år kontra annethvert år. Men poenget er at Hamos tilbyr lik pris uansett hvor man bor, med unntak av de kommunale påslagene, som er knyttet til kommunenes utgifter i forbindelse med tjenestene, sier Prytz Reitan.

Store forskjeller på avløp

De aller største forskjellene kommunene imellom kommer til syne når man sammenligner det stipulerte årsgebyret for avløp. Her er tallene vektet - slik at de skal være sammenlignbare - ved å ta utgangspunkt i hva den årlige kostnaden ville vært for en tenkt bolig på 120 kvm, ifølge SSB.

Avløp er flytende avfall fra husholdninger som er forurenset av menneskelig påvirkning, som for eksempel bad-, oppvask-, vaskevann og kloakk.

Denne kommunale tjenesten er, ifølge tSSB-tallene, dyrest i Rindal, som krever 7 459 kroner per bolig. I Skaun koster tjenesten 5 133 kroner, mens Meldal krever 4 895 kroner. Billigst er Rennebu (2 545 kroner).

Vann og feiing

Dyrest vann i ST-regionen finner man i Hemne. Her er det stipulerte årsgebyret for en enebolig på 120 kvm, 5 595 kroner. Også i Rindal og Agdenes er det årlige gebyret på over 4 000 kroner, ifølge SSB.

Billigst vann er det i Rennebu, der årsgebyret er på 1 865 kroner.

Alle norske boliger og feriehus med ildsted skal ha årlig tilsyn og feiing fra kommunen. Denne tjenesten er dyrest i Rennebu kommune (865 kroner), mens Rindal er billigst (320 kroner).

Samtlige tall i denne oversikten er ekskludert merverdiavgift. Men da tallene ble kontrollert mot Hamos' tall i forbindelse med renovasjon, kom det frem at minst ett av tallene var inkludert merverdiavgift. I tillegg kan det også være, slik Pritz Reitan påpeker, være ulikt rapporteringsgrunnlag fra kommunene.

Det totale regnestykket

Om man legger sammen alle 2017-tallene for avfallshåndtering, vann, avløp og feiing, får man dermed følgende oversikt over årlige kommunale avgifter (rangert fra dyreste kommune til billigste):

1. Rindal kommune, 15 767 kroner

2. Skaun kommune, 13 360 kroner

3. Meldal kommune, 12 823 kroner

4. Orkdal kommune, 12 643 kroner

5. Hemne kommune, 12 568 kroner

6. Agdenes kommune, 12 296 kroner

7. Snillfjord kommune, 11 054 kroner

8. Rennebu kommune, 8 925 kroner