Åtte år etter at forslaget ble lansert, kan Orkanger få sin egen bybuss. I forbindelse med langtidsplanen Orkdal 2040, ble det utredet muligheten for en ringbuss.

Rapport i 2011

To av de mest sentrale målene i Orkdal 2040 var nemlig å få til et lokalt kollektivtilbud samt gjøre Orkdal til en miljøvennlig kommune. I den forbindelse laget Asplan Viak en rapport om ringbusstilbud.

Atb var involvert i planene også den gangen, og la i 2011 fram et utkast som viste tre ruter:

  • Rute 1: Orkanger - Gjølme

  • Rute 2: Hovsbakkan - Nerøra

  • Rute 3: Evjen - Fannrem

Atb fikk god respons fra politikerne, og daværende ordfører, Gunnar Lysholm, mente det ville være realistisk med oppstart i 2013.

Til Hovsbakkan

Nå skriver vi 2018, og ringbussen er fortsatt ikke blitt en realitet. Men etter et møte mellom Atb og Orkdal kommune i forrige uke, legges det opp til at Orkanger kan få bybuss allerede i høst.

I møtereferatet antydes det oppstart i oktober/november i år.

Det foreslås at man starter opp med ei rute som går fra skysstasjonen til Hovsbakkan og tilbake til skysstasjonen.

Åtte holdeplasser

Underveis foreslås det åtte holdeplasser i tillegg til skysstasjonen:

  • Orkanger skysstasjon

  • Skogveien

  • Hynneveien

  • Sagdalsegga

  • Bratta

  • Nerviksbakkan

  • Hov

  • Torget

  • Rømme

  • Orkanger skysstasjon

Starttid for rutene er foreslått til 05.55, 06.55, 15.55 og 16.55. Turen fra skysstasjonen via Hovsbakkan og tilbake er anslått å ta tolv minutter.

Slipper å kjøre

Ordfører Oddbjørn Bang var med på møtet med Atb forrige onsdag, og han var med da kommunestyret for snart åtte år siden diskuterte ringbuss for første gang. Han er svært tilfreds med at prosjektet endelig ser ut til å bli en realitet.

- Vi har jobbet med dette i lang tid, og er glad for at vi i alle fall får til et lite tilbud i oppstarten. Mange vil slippe å kjøre inn til pendlerbussene, og da reduserer vi biltrafikken - og vi kan vi redusere behovet for pendlerparkering noe. Vi håper også at dette kan bli et godt tilbud til barn på Joplassen, for de har en ganske lang skolevei.

Grønøra

Bang forteller at man håper å få utvidet tilbudet til å gjelder Grønøra-området og Råbygda på sikt.

Det som ligger nærmest i tid, er antakelig ei sløyfe via Grønøra. Etablering av store bedrifter som Isfjord og Norsk kylling er med på å gi ei slik rute et enda bedre grunnlag.

- Ved å få til et tilbud i Grønøra-området etterhvert, kan vi få et kollektivtilbud for dem som jobber der, sier Bang.

Sonepris og overgang

- Hva med prisen på billettene?

- Det er snakk om vanlig sonepris. Og så vil det bli overgang for pendlerne uten at det koster ekstra.

I den opprinnelige planen fra 2010/2011 var det også snakk om å få ei lokalrute til Fannrem. Men siden den gang har det vært nærmest en revolusjon i busstilbudet på Fannrem, i og med at alle bybussene starter på Fannrem.

Elektrisk?

- I rapporten som ble laget av Asplan Viak i 2011 ble det lansert en løsning med elektrisk bybuss, ikke minst sett i forhold til ønsket om at Orkdal kommune skulle bli mer miljøvennlig. Er dette fortsatt et alternativ?

- Ja, det ønsker både vi og Atb. Vi er inne i et skifte der det blir utslippsfrie busser over alt, sier Bang og legger til at kommunen skal sørge for at det e blir ordnet med trygge og trafikksikre holdeplasser.