13. juli setter tre karer seg inn i denne lille bilen, som skal ta dem gjennom 15 land til Mongolia. Og sparken, ja den skal de ha på taket hele veien.

- Vi har planer om å bli de første som kjører spark i Iran. Er det andre som har prøvd det før oss, vil vi gjerne komme i kontakt med dem, sier Kjetil Blokkum (38).

Hølondingen skal snart legge ut det spektakulære løpet Mongol Rally, sammen med Frode Johansen (39) fra Orkanger og Jostein Johansen (35) fra Råbygda.

Stemninga er god i kantina hos Simpro på Løkken, når de tre karene sitter sammen med kolleger og prater om turen. Utenfor står bilen som er klargjort til turen. I reglene for rallyet står det at bilen skal være «small and shit» – dess dårlige bilen er, dess mer sannsynlig er det at den havarer – og dermed får man behov for hjelp og kontakt med lokale. Her er det ikke om å gjøre å komme først fram. Det handler om å komme fram innen en ganske raus tidsfrist, med en rekke opplevelser på veien.

Bilen skal nok komme fram til Mongolia, mener karene. De er mer spent på den psykologiske situasjonen inne i bilen timer etter time i seks uker.

Skulle vrakes

- Det er bare bonus å få prakk med bilen. Det er opplevelsen som er tingen, ikke å komme først i mål. Målgang er mellom 15. august og ut september. Vi har planer om å komme i mål 23. august. Da har vi vært seks uker i bilen, sier Blokkum.

Mongol Rally er et interkontinentalt rally som begynner i Europa, nærmere bestemt i Tsjekkia 15. juli. Karene har altså beregnet to dager på å komme seg dit fra Norge. Reiseruta blir som følger: Norge – Sverige – Polen – Tsjekkia – Slovakia – Ungarn – Romania – Bulgaria – Tyrkia – Iran – Turkmenistan – Usbekistan – Kasakhstan – Russland – Mongolia – Russland.

- Bilen har vi fått av en som skulle vrake den. Det er en Skoda Fabia 1,2 liter fra 2007. Den har gått 160 000 km, og vi har tenkt å rulle på den 16 000 til, sier Frode Blokkum.

Navn: The Spark

Det årlige rallyet bruker å ha rundt 200 lag til start, både biler, mopeder og MC. I er år det fire norske lag, inkludert vår lokale treerbande med en sparkstøtting på taket.

- Det skal være med en «useless thing», en ting som her helt ubrukelig og mer til prakk enn nytte. Da valgte vi sparken. Den har også gitt navn til bilen, som heter «The Spark», forteller Blokkum.

Fredag 13. juli setter de seg godt til rette i The Spark og legger kursen mot startskuddet i Tsjekkia, som går to dager senere.

- Kommer dere helt fram til Tsjekkia, da?

- Vi fikk bilen EU-godkjent med litt egeninnsats. Jeg har tro på at bilen kommer til å tåle turen, det er mer spørsmål om det psykologiske klimaet inni bilen, sier Blokkum.

Ikke 40-årskrise

- Hvorfor legger dere ut på denne turen?

- Vi har vært på en del mopedturer tidligere. Og ideen kom fordi vi ikke er 40 enda, og måtte få gjort dette før det blir betraktet som 40-årskrisen vår, sier de.

Karene har stipulert cirka reiserute, for å kunne planlegge visum i de ulike landene. De har også booket hoteller i noen av byene, mens de ellers satser på teltlivet.

- Vi gleder oss spesielt til å komme til Iran. Vi har hørt mye positivt om folket der, og gleder oss til å bli kjent med kulturen. Vi har også fått avtale på den norske ambassaden der, for å vise fram både bil og det utstyret vi har med oss.

Teknologiske finesser

Alle teamene er oppfordret til å bruke turen til å samle inn penger til veldedige formål. Disse karene skal samle inn til Cool earth, som jobber for å bevare regnskogen, og barneavdelinga på St. Olavs hospital. Penger får de inn gjennom sponsorene sine, som er Hølonda Auto, DekkTeam, Simpro, Rupro og El-Watch.

Et moodometer skal overvåke stemninga i bilen, fra giftig til feststemning.

Sistnevnte bedrift i Rindal har gjort bilen til «Smartest wreck in the world», ved å installere en rekke teknologiske finesser.

- De har blant annet satt inn et moodometer, som måler stemninga i bilen. De kan følge med på humøret vårt underveis. Og hvis de får signal om at panseret står åpent, og at det samtidig er dårlig stemning i bilen, så vet de nok hvor landet ligger.

Fredag 6. juli blir det avskjedsfest for guttene på en låve på Hølonda. Da tømmer alle tre barskapene sine – i tilfelle de ikke kommer tilbake igjen fra rallyferden.