Det er grunn til å glede seg over utviklingen ved Orkdal helsetun etter siste rapporten angående tjenestekvaliteten ved helsetunet. Dette på bakgrunn av den sterke kritikken som har vært reist mot helsetunet blant annet når det gjelder alvorlige avvik med påfølgende riper i lakken.

Med ny ledelse og et sterkt fokus på avvik, kundetilfredshet samt medvirkning fra brukere og pårørende, er det grunn til å tro at mye går bedre ved helsetunet; i alle fall der ledelse og ansatte har innvirkning. Som at alvorlige avvik er lukket. Det vitner om at de ansatte er svært skjerpet for å gjøre en nærmest perfekt jobb opp mot enkeltmennesker og i henhold til lover og regler, der ledelsen på sin side har et sterkt fokus på gode rutiner blant de ansatte.

God kvalitet på tjenestene som ytes, krever tilgang på kompetanse blant annet i form av sykepleiere, noe som har vært et problem også i eldreomsorgen i Orkdal. Kvalitet henger sammen med kompetanse og kunnskap, noe som er helt avgjørende for å gi gode tjenester. Eier, i dette tilfellet Orkdal kommune, må være villig til å iverksette tiltak, som blant annet bedre lønn, gode arbeidsvilkår og goder til de ansatte, for å sikre best mulig arbeidskraft som igjen sikrer god kvalitet på tjenestene.

Medvirkning fra brukere og pårørende har vært et svakt punkt i forhold til enkelte avvik ved helsetunet. Også her har det skjedd mye positivt. Et stort pluss er det at det blir gjennomført brukerundersøkelser. Riktignok har bare halvparten svart, noe som gjør brukerundersøkelsene sårbare. Likevel er det all grunn til å glede seg over at de som har svart, er rimelig godt fornøyde med tilbudet.

Selvsagt er det mye som kan bli bedre; som blant annet informasjon til pårørende, noe som er velkjent fra andre bransjer. Kommunikasjon og informasjon er et krevende område som det nesten ikke finnes noen fasit på da det handler om hvem som er sender og mottaker, hvilke signal som blir sendt og mottatt og hvordan de blir sendt og tolket. Her er det grunnlag for like mange oppfatninger som det er mennesker i dialogen.

Selv om det fortsatt er utfordringer å gripe fatt i, har Orkdal helsetun med ledelse og ansatte, god grunn til å være stolte over jobben som er og blir gjort. Brukere og pårørende kan også slappe av i tillit til at her blir det jobbet seriøst for å gi folk et best mulig liv.

Audhild Øye Foto: Silje Asbjørnsen, ST