Firmaet var derfor heller ikke lenger interessert å bruke penger på den planlagt utbygginga i Fosen og Snillfjord. Så et år senere, i 2016, snudde en helt om. Omtalte prosjekter var plutselig vurdert som meget gode, og firmaet gikk inn med betydelig egenkapital. Hva har skjedd?

Den viktigste årsaken er nok følgende: Anleggene må koples opp mot Statnetts sentralnett, og Kostnaden for i alt 6 anlegg ville bli meget store. Hva gjør man så? Statnett starter bygging av et nytt sentralnett som går «vegg i vegg» med de nye vindkraftanleggene. Dermed oppnår en minimale kostnader for utbyggerne, og vi som brukere får regninga.

Det diskuteres lovligheten av det som nå skjer. Svenske aktører er meget klar på at dette er subsidiering, og som sådan ulovlig. En anke fra Naturvernforbundet til ESA ble avslått. Vi som brukere får regninga.

Statnett har nå kommet med et utkast til ny beregning av takster for nettbruk. Mens personer som bor i Oslo får en noe lavere nettleie enn i dag, vil det for Trøndelag bety, om det blir vedtatt, en økning på over 100 millioner mer i året, og dette er bare for bruk av sentralnettet. Det er meget betenkelig, ikke mints for den kraftkrevende industrien.

Utbyggingen av de enkelte parkene, i alt 6 anlegg, er i full gang, og skal etter planen være fullført i løpet av 2020. Det som da gjenstår er en forbindelse fra Bjugn til Rissa, så sjøveien til Selva, langs sjøbunnen av fjorden. Videre transport gjennom Agdenes, Snillfjord og Hemne til Surnadal og Trollheim. Dette kan sammenlignes med en 6 felts motorvei fra Hamar til Oslo. Her svir en av milliard beløp. På en 40 meter bred trase skal vegetasjon fjernes til fordel for 45 meter høye master.

Den delen av prosjektet skal ifølge planene ferdigstilles senest 2028 og har få funksjon ut over å være en garantist for at man har en komplett sentral linje for prosjektet. Kunne det være fornuftig å heller bruke pengene til efor eksempel en trafikksikker vei gjennom Agdenes?

Isolert sett er det Orkdal som har en viss nytte av det som skjer, da det er et krav at eksisterende kraftlinje mellom Snillfjord og Orkdal skal rives når Geitfjellet er i drift.

Det diskuteres nå også å legge høyspentlinjer i en eventuell undersjøisk tunell for persontransport. Dette er sikkert mulig, men møter mange utfordringer som vil gi store ekstra kostnader, også for eierne av høyspentkablene. Så blir spørsmålet hvem tar regninga?