For fire år siden snakket ikke Abdirizak Ali Osman et eneste norsk ord. Denne uka fikk 22-åringen sitt norske vitnemål – bestående av 5-ere og 6-ere.

Mannen bak navnetrekket som står på bunnen av samtlige vitnemål, er imponert over nivået på avgangselevene.

– Det er veldig mange som har mellom ti og seksten 6’ere på vitnemålet. Man blir litt stolt av elevene sine da, sier rektor ved Orkdal vidaregåande skole, Kristoffer Uppheim, til avisa Sør-Trøndelag.

«Superelever»

På dagen da vitnemålene skal deles ut, har ST fått møte to av «superelevene». Én av dem er «Abdi». Han kom til Norge fra Mogadishu, i Somalia, for fire år siden – helt alene, uten å kunne ett ord norsk.

– Jeg må se med én gang. Dette har jeg jobbet for i tre år, sier han.

Han er merkbart spent. Med møysommelige, men forsiktige, bevegelser åpner han konvolutten. Fra bunnen begynner han å telle seg oppover.

– Én, to, tre, fire, fem, teller han, litt lavmælt, men på norsk, så klart, før han stopper litt opp.

Han har nemlig sett noe han ikke liker, som ikke hører hjemme der, mellom alle 6-erne, og 5-erne.

– Jeg har fått 4, i psykologi. Men den karakteren skal ikke være med på vitnemålet. Kan jeg få si fra med én gang, spør han, med et forsiktig smil.

Med bestemte skritt forsvinner han inn i retning skolens administrasjon, før han kommer tilbake noen minutter senere. Smilet er enda bredere enn det han hadde noen minutter tidligere.

– Femten 6-ere og åtte 5-ere. Jeg er veldig godt fornøyd. Jeg er mest fornøyd med 6 i kjemi, sier han på bemerkelsesverdig godt norsk.

Abdirizak Ali Osman kom til Norge fra Mogadishu, i Somalia.

Lærte språket

For å nå sine høye mål, var én ting – som innvandrer – spesielt viktig.

– Å lære seg språket skikkelig. Det var det aller viktigste. Jeg gikk ut i gata blant nordmenn, så debattprogrammer som Dagsnytt 18, og så norske dokumentarer på TV. Det de snakket om der fikk jeg dobbelt utbytte av, fordi jeg kunne ta det med meg inn i for eksempel samfunnsfag på skolen.

– Ellers gjelder det å aldri gi opp – og aldri nedprioritere skolen.

Somalieren har store planer om å lære enda mer. I fremtiden ser han for seg å studere medisin eller bioingeniør på NTNU.

– Å jobbe med kreftforskning har jeg tenkt litt på.

– Han er så målbevisst at han kommer til å nå dit han vil, sier rektoren.

– Jeg har aldri opplevd en gutt som er så opptatt av detaljer. Jeg husker en gang at han sa: «Anne, i dag har jeg lært et nytt uttrykk av å prate med deg. Det «å lire av seg». Han er opptatt av å lære om den norske kulturen, og om ord og uttrykk. Han har skjønt at uten språket så kommer han ingen vei. Det er ikke alle innvandrere som tenker slik, sier fagleder Anne Giske Sagmoen, til ST.

Ikke skuffet over tjueto 6-ere

Sigrid Ytterhus Haugset (19) kunne ikke være til stede på skolen da vitnemålene ble delt ut. Rennbyggen er på vei til jobb når ST tar kontakt.

– Jeg får vel vitnemålet i posten, gjør jeg ikke? Jeg har ikke talt over hvor mange 6-ere det ble. Jeg tenker vel at det uansett ikke er så mye jeg kan gjøre noe med.

Ifølge rektoren fikk du tjueto 6-ere og én 5-er. Hva i all verden holdt du på med i dét faget?

– Nei, si det – godt spørsmål. Men jeg er ikke skuffa!

Sigrid Ytterhus Haugset er idrettselev ved Orkdal vidaregåande skole, og spiller fotball for Orkanger IFs kvinnelag. Foto: Erik Eikebrokk

Ingen skippertak

Tidligere på dagen har Abdi fortalt ST om sin oppskrift på et strålende vitnemål: målrettet arbeid, god planlegging og kontinuitet gjennom hele året.

Hva med skippertak, kjenner du til det ordet?

– Nei, dét ordet har jeg faktisk ikke hørt før.

Det er kanskje like greit. Ytterhus Haugset sier mye av det samme som Abdi på spørsmål om hva som ligger bak.

– Det er å jobbe effektivt og disiplinert når man først jobber. Ikke miste fokus, og ikke bruke tid på mobiltelefon eller sosiale medier samtidig som man gjør lekser. Motivasjonen min har ikke vært at jeg skal ha en god karakter. Målet mitt har vært å gjøre mitt beste og tenke at jeg ikke kunne gjort noe bedre

– Samtidig er det viktig med nok søvn også, for å prestere best mulig.

Ett ubesvart spørsmål

Til tross for at avgangseleven har funnet svaret på de fleste spørsmålene og oppgavene som lærerne har stilt henne, blir hun svar skyldig når ST spør henne om fremtidsutsiktene.

– Jeg skal i hvert fall inn i forsvaret. Da får jeg jo ett år ekstra på å tenke meg om. Det gjør det egentlig ikke lettere å ha mange valgmuligheter heller.

Forsvaret?

– Ja, det er for å få litt nye utfordringer, fysiske utfordringer, sier idrettseleven.

Men du må jo ha tenkt lenger enn det?

– Et eller annet ingeniørstudie kanskje. Mest sannsynlig kommer jeg nok til å flytte til Trondheim for å gå på NTNU.

Hva er hemmeligheten bak et vitnemål med bare 6-ere da?

– Jeg hadde ikke bare seksere, så det kan jeg dessverre ikke si noe om…

Kristoffer Uppheim er rektor ved Orkdal vidaregåande skole.

Mange muligheter

Tre års videregående skolegang er over, og 160 avgangselever har fått utdelt sine vitnemål og karakterutskrifter.

– Det er utrolig mange avgangselever som har stødige, gode vitnemål, og det er veldig få elever som ikke har fått vitnemål, sier rektor Uppheim.

Hva med de som ikke har fått bestått?

– Alle som stryker får tilbud om å ta eksamen på nytt. Det er mange muligheter. Man kan ta eksamen allerede til høsten, og man kan forbedre standpunktkarakter ved å hospitere i faget her på skolen. Så lenge det er plass i klasserommet er tidligere elever velkommen. Det er mange muligheter for de som mangler en karakter eller flere, sier rektoren.