Hovedformålet med utbedringen, som Statens vegvesen har prosjektert, og Børset & Bjerkset entreprenør AS har utført, har vært å utbedre trafikksikkerheten, bedre framkommelighet, tilrettelegge for myke trafikanter og høyne vegstandarden.

– Jeg er veldig glad for å ønske velkommen til denne åpninga, til det vi syns har blitt en flott veiutbedring. Utenom bompengeprosjektene våre, er dette faktisk det største prosjektet vi har gående for tida, i Trøndelag fylke, sier Oddveig Kipperberg, seksjonsleder veg, i Trøndelag fylkeskommune.

Ved hennes side står Karin Bjørkhaug, som på kort varsel har fått det ærefulle oppdrag å erklære veien for åpnet - men mer om det senere.

– Jeg skal innrømme at det har vært et krevende prosjekt. I mine papirer står det at vi startet i 2008 med utredning av ulike alternativer, og så er det noen som påstår at det startet enda tidligere. Det har vært kjempevanskelig å finne den endelige løsningen. Selve Klinghåmmårn er en utfordring for fremkommeligheten, sier Kipperberg, i regnværet.

Millionprosjekt

Det ble i sin tid bevilget 38 millioner kroner til prosjektet.

– De pengene som var avsatt til prosjektet kunne umulig løse alle utfordringene. Til slutt vi opp i et samhandlingsmøte mellom Meldal kommune, Orkdal kommune, Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen, der meninga var å finne ut hva som egentlig var det viktigste. Hva var det vi ville få løst innenfor de rammene vi hadde: og dét er det vi har ferdigstilt her i dag.

Selve vegstrekningen ble åpnet i februar, men arbeid med blant annet Skjøtskift bru har gjort at veien senere har vært stengt i perioder, med omkjøring.

– Vi ser at når vi lykkes med samhandling i prosjektene så ender vi opp med god vei, i stedet for timer i rettssalen. Samhandling og gode løsninger er det vi ønsker som veieier, sier Kipperhaug.

Offisielt åpnet

En blanding av prominente gjester, som ordførerne i Meldal og Orkdal, Are Hilstad og Oddbjørn Bang, grunneiere, naboer, har alle benyttet anledningen til å smake på fylkets kaffe, saft og bløtkaker.

– Vi vet at vei er en avgjørende del av infrastrukturen for å legge til rette for bosetting og verdiskaping. Løkken er et industristed med lang historie, som forteller hvor viktig det er å holde ved like eksisterende næringsliv. I så måte tror jeg veien er viktig i så måte, sier Bjørkhaug, som er leder for trafikksikkerhetsutvalget i fylket.

I sin tale bekrefter Bjørkhaug det Kipperberg tidligere var inne på, at det er de som mener at prosjektet har en historie som går lenger tilbake enn til 2008.

– Det har vært satt av penger som skulle komme akkurat denne strekningen til gode – det har vært viktig, det har vi lykkes med, og det er jeg glad for.

– Da klipper vi, og jeg erklærer veien for åpnet, sier Bjørkhaug, til mer applaus og trompetfanfare.

Utfordrende arbeid

Roar Lindstad, som har vært Statens vegvesens prosjektleder, forteller om et utfordrende stykke arbeid. Han nevner det å ha den verneverdige Thamshavnbanen på én side av veien, og et kaldt snøhøl med elva på den andre, samt tidspresset å måtte bli ferdig innen 15. februar, som det verste.

– Men det greide vi. Siden har det gått slag i slag, med uforutsette ting, som heldigvis har latt seg løse, sier Lindstad.

– Nå er vi på god vi til å få til en god vegstandard i fylket fordi Trøndelag fylkeskommune har satt samferdsel på agendaen. Det er mye som har blitt gjort, og mye som skal bli gjort. Samferdsel har fått en høy prioritet i Trøndelag fylkeskommune – definitivt.

Klar for flere kamper

Ordfører i Meldal kommune, Are Hilstad, fikk ikke æren av å klippe snora, men han var én av de første som fikk lov til å smake på bløtkaka etter at den nye veien ble erklært åpnet.

– Det føles veldig bra å være med å endelig åpne veien. Det er absolutt en oppgradering fra tidligere. Det har vært en krevende strekning. En ideell og perfekt strekning blir nok dette aldri, noen svinger blir det. Men det er en betydelig oppgradering.

I forbindelse med at ST tidligere skrev om at veien var åpen, kom det inn reaksjoner på at vegkvaliteten i begge ender av den nye kilometerlange strekningen er «tortur» å kjøre på.

– Vi får håpe at det er mulig å få gjort noe med veien i nedre del også. Den kampen får vi ta i fremtiden. Jeg er klar for å ta den kampen også. Denne strekningen er viktig for å bygge sammen den nye Orkland-kommunen også, ikke bare for Meldal og Orkdal, sier Hilstad.

– Hva smakte best av veiåpning og kake?

– Kake blir det mye av, men det er ikke så ofte jeg får være med på å åpne vei. Så åpning av vei smakte definitivt best.