Normen skal sikre at antallet elever i undervisingsgruppene skal være forsvarlig. Dette er en reform vi i Utdanningsforbundet Sør-Trøndelag har jobbet for og er svært glade for. Flere lærere betyr mer tid til hver elev.

Vi har lenge vært bekymret for den alt for høye andelen ansatte uten godkjent lærerutdanning i skolen. Derfor er vi godt fornøyd med at regjeringen strammer inn adgangen til å ansette ukvalifisert personell i undervisningsstillinger. Dette er et steg i riktig retning og gir oss håp om ytterligere innstrammende tiltak slik at alle barn i norsk skole skal få møte en kompetent lærer. Det er, som statsråden selv sier, den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring. Vi håper også at statsråden med dette vil sette inn tiltak mot det spesialpedagogiske tilbudet som i dag i alt for stor grad gis av ansatte uten formell pedagogisk utdanning.

Kunnskapsministeren vil følge rekrutteringen av lærere nøye og lover målrettede tiltak. Det er bra. Men det er viktig er at regjeringen ser på den samlede virkningen av rekrutteringstiltak til læreryrket. Karakterkravet i matematikk hindrer mange potensielt dyktige lærere i å komme inn på studiet. Kompetansekrav for undervisning er gitt tilbakevirkende kraft. Dette hindrer i praksis erfarne lærere å være mobile i arbeidsmarkedet. Vi støtter kompetansekrav for undervisning, men ikke at disse har tilbakevirkende kraft. Det er viktig for utviklingen av gode lærere at regjeringen fortsetter å satse på et godt videreutdanningstilbud, men det må også gis reelle tilbud i andre fag enn norsk, matematikk og engelsk. Vi skal utdanne hele mennesket, da må vi ha mangfold i kompetansen i lærerkorpset.

Vi ønsker oss flere studieplasser i lærerutdanningen og ei satsing på lærerutdannerne. For at flere skal ønske å bli lærere, må kvaliteten på utdanningen være god. Det forutsetter at profesjonsutøverne i læreryrket må oppleve det attraktivt å utdanne lærere. Dette er regjeringens ansvar.

Vårt siste tips til kunnskapsministeren er å satse på oppfølging av skoleeierne. Vi er bekymret for hvordan enkelte kommuner vil håndtere lærernormen. Våre lokale tillitsvalgte forteller oss at noen tar snarveier som ser fine ut i statistikken, men som i realiteten ikke fører til endringer. Derfor er det viktig at et system for tilsyn og oppfølging kommer på plass. Politikken må ikke bare bli ord, men virkelige forbedringer i barnas skolehverdag. Det er tross alt målet.