Hemne

— Hvordan ser rommene ut?

— Jeg kan ikke vise dem fram, hotellet er fullt.

— Du har ikke ett rom ledig som vi kan ta bilde av?

— Nei.

Tok grundig feil

Daglig leder Bård Inge Bergdal understreker at han snakker helt sant. Denne natta er det gjester i samtlige 57 rom på Hotell Koselig i Hemne.

De kan se tilbake på et eventyrlig førsteår. Nesten på dagen ett år etter at Bergdal og kona Mette kjøpte hotellet, har de hatt et rombelegg på gjennomsnittlig ca. 80 prosent. Til sammenligning kan det nevnes at rekorden i første halvår i fjor for hele landet var på 72,8 prosent.

— Da vi tok over 1. juli i fjor, var planen at vi skulle konsentrere oss om 20 rom og få fullt belegg på dem. Men vi tok feil. Det viste seg for det første at det kom langt flere turister innom enn vi hadde regnet med. Så fikk vi en boom av arbeidsfolk som er på jobb hos ulike bedrifter i Hemne. Det har tatt helt av. Det gir en veldig god følelse å bomme så mye når du bommer riktig vei, sier Bergdal.

Starter med nattarbeid

Ekteparet driver både Hotell Koselig og Kafé Koselig. Formelt er Bård Inge daglig leder på hotellet, Mette på kafeen. Men ved behov leier hotellet personell fra kafeen. Til sammen utføres ca. 17 årsverk på de to stedene på hver side av Søa på Kyrksæterøra.

Med unntak av frokosten bestilles også all mat fra kafeen. Og mannskapet er tidlig på'n når de serverer dagens første måltid.

— Det er morsomt å starte arbeidsdagen klokka fire på natta når du hver dag skal servere inntil 60 personer frokost, sier Bård Inge Bergdal.

Flere av arbeiderne sm bor der jobber også døgnkontinuerlig skift. Derfor er det alltid noen som sover på hotellet. Dette må Bergdal og hans stab ta hensyn til med tanke på støynivå.

Langsiktighet

Oppkjøpet av Hemne Hotell, som det het før, kom på et gunstig tidspunkt.

— Vi lukta på hotellet også for flere år siden da det var eid av Norlandia. Men vi er glad for at vi tok over i fjor. Det skjer veldig mye positivt i Hemne for tida, noe både vi og andre næringsaktører nyter godt av. Vi merker godt at det er mange store prosjekter som pågår over tid. Det hender ofte at vi mottar bestillinger på flere rom over flere måneder. Derfor ser vi nå at det neste halvåret er så å si fullbooket. I denne bransjen er det sjeldent å ha en så lang tidshorisont, sier Bergdal.

— Hva betyr det å ha en slik langsiktighet?

— Det gjør planleggingen av tiltak enklere. Vi vet hva vi kan gjøre og når vi kan gjøre det. Alt handler jo i realiteten om økonomi til slutt.

Høy sigarføring

Mye er gjort allerede, og det er et hotell i ny drakt som møter gjestene i dag. Lokalpatriotene kan formelig få tårer i øynene av det digre veggbildet av Kyrksæterøra sentrum anno 1930 ved resepsjonen.

Også selve resepsjonspartiet er nytt, og lobbyen er blitt til et elegant møblert skue med lekre og spennende løsninger fra gulv til tak.

Ett rom får stå urørt, den såkalte Captain's Cabin. Rommet, der du fornemmer litt britisk overklasse og – om du fantaserer litt rundt hva som var lovlig før i tida – lukta av sigarrøyk. Dette rommet er en hyllest til lokal skipsfartshistorie, med ti bilder/malerier av båter bygd i Hemne på veggene.

Den eldste er barken «Marie» (også kalt Stor-Marja) bygd på Vinjeøra i 1852 av byggmester Wullum. Den ble bygd på bestilling av reder H. Knudtzon fra Kristiansund, og har den dag i dag status som en av byens mest berømte skuter.

Informasjonsplater, stilfullt innrammet, henger under alle de ti båtene som er avbildet. Her kan du få ramsalte historiefortellinger ved å vandre rundt i den intime Captain's Cabin.

Hypermoderne konferansesal

Ellers var hotellet langt på vei et oppussingsobjekt da ekteparet Bergdal overtok.

— Etterslepet på vedlikehold var stort, og vi har i løpet av dette året investert for ca. 1,7 millioner kroner for å få hotellet opp på den standarden vi ønsker. Vi skal også skifte ut de uisolerte vinduene i store deler av hotellet for halvannen million. Det sparer vi inn på sikt ved reduserte fyringsutgifter. Og nå ser en arkitekt på løsninger for en ny fasade, forteller Bård Inge Bergdal.

Tiltak som allerede er utført er oppgradering av internett og TV, et nytt trimrom med solarium, og utskifting av teppebelagte gulv. Den såkalte C-salen er under oppgradering og skal bli til en hypermoderne konferansesal med alle tekniske og elektroniske fasiliteter.

— De mange positive tilbakemeldingene vi har fått underveis fra våre gjester, har motivert oss, kommenterer Bergdal.

Også på plattform

For ham er ikke dette bare et ettårsjubileum for hotelldrift. Nå i 2018 markerer han også at det er 30 år siden han åpnet Autogrillen. Dette var ei pølse- og burgersjappe i en liten krok av Blakstad Auto, som den gang var svigerforeldrenes bedrift.

Seks år seinere var serveringsstedet Bårres et faktum, før paret flyttet til Falksenteret og etablerte Kafé Koselig i 2010. I en periode på ca. fem år fra 2003 drev de også Braseriet Saga, som i dag er gjort om til leiligheter.

— Jo, vi har vel vært med på å prege Hemne innenfor cateringbransjen, sier Bergdal, som oppå sitt store lokale engasjement i hjemkommunen også jobber på Nordsjøen.

— Der handler det også om catering; mat, renhold og overnatting. Det har jeg holdt på med i 16 år som ansatt i Sodexo, men fra og med neste tur for Norsk Offshorecatering. Det fungerer godt med en turnus der jeg er to uker på plattform og har fire uker fri, sier han.

Motivert datter

Det er ikke vanskelig å forestille seg at denne virksomheten er blitt en livsstil.

— Det er det, både for meg og Mette. Hadde vi ikke vært sammen om dette, hadde det ikke gått.

— Snakker dere mye jobb hjemme i sofaen?

— Ja, det er ikke til å unngå. Vi både legger planer og klekker ut ideer. Og så må vi, av hensyn både til kafeen og hotellet, være online for de ansatte hele tiden.

Og trodde du at begrepet «Koselig» kun er noe som eksisterer i Hemne, tar du feil.

— He-he, vi har et feriehus i Spania. Det har vi uhøytidelig gitt navnet Casa Koselig. Vi prøver å dra dit tre til fire ganger i året for å koble ut litt.

Og selv om det er altfor tidlig å snakke om at andre generasjon skal overta, har likevel dattera Ingvild (ikke på jobb da ST besøkte hotellet) begynt å stake ut kursen.

— Hun er motivert for en rolle i ledelsen på hotellet, og er innstilt på å lære noe nytt hver dag. Hun ble ansatt i fullstilling fra første dag, så opplæringa er veldig godt i gang, sier Bård Inge Bergdal.

«Bøgda vår»

Det skinner under hele intervjuet gjennom at han har ei solid lokal forankring og kjærlighet til hjemplassen. Han er mer eller mindre konsekvent når han i stedet for Hemne sier «bøgda vår». Det er nok en viktig forutsetning for å videreføre en hotelltradisjon som starta tidlig på 70-tallet.

På samme måte er det viktig for Hemne-samfunnet at det fortsatt er et hotelltilbud. For det var slett ingen selvfølge at hotellet, som det kalles på folkemunne, fortsatt skulle være et hotell da det ble lagt ut på det åpne markedet.

Men så kom altså nyheten tidlig i fjor om at ekteparet Bergdal hadde kjøpt det. Da var det mange hemnværinger som fornøyd konkluderte slik:

«Dæm får det te».

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300