Det var lystig å lese om suksessen med Hotell Koselig i Hemne som bare i løpet av ett år er i norgestoppen når det gjelder rombelegg. Det er ekstra gode nyheter på bakgrunn av de mange triste nyhetene vi har vært nødt til å skrive om hotellet i Hemne de siste åra. De har stort sett dreid seg om dårlig drift, dårlig belegg, nedslitt hotellanlegg og stadig nye eiere som har lovet gull og grønne skoger, men ikke fått det til å gå.

At hotellet i forbindelse med ettårstatusen ikke har ett eneste rom å vise fram på grunn av at det er fullt, er som en solskinnshistorie. Når ekteparet Bergdal som driver hotellet, peker på gode konjunkturer, og at det skjer mye i Hemne for tida som øker behovet for hotellsenger, så er det helt sikkert en del av sannheten.

Men vi håper og tror at det ikke er bare konjunkturer og oppsving i næringslivet som forklarer denne positive trenden. Vi tror at det også handler om rette personer på rette plass. Det handler om at det er kommet noen inn på eiersiden som både har en forståelse for hotelldrift, men også forståelse for å drive et hotell lokalt, der det er viktig å spille på lag både med næringslivet og folk i bygda, da de er de beste reklameplakatene for hotellet.

Det er ingen tvil om at Hemne trenger et hotell. Men det er heller ingen tvil om at gjestene trenger et hotell i Hemne som er et sted som byr på mange attraksjoner, blant annet innen fjell- og sjøopplevelser. Her kommer vi tett på fjell og sjø på samme tid. Hemne har også et rikt tilbud når det gjelder kulturopplevelser, og også ei trivelig sentrumsgate som er verdt et besøk før eller etter fjell/sjøturen. Mulighetene for overnatting har dessverre vært ustabilt og ikke akkurat førsteklasses de siste åra.

Derfor er det godt å konstatere at hotellet absolutt er kommet i gode hender, at det tas tak, at det investeres langsiktig for at hotellromma og konferansebiten skal være tiltalende og konkurransedyktig. Det holder ikke med ledige rom, hvis ikke komforten både inne og ute er på plass. Samtidig er det klokt av eierne å ta vare på den lokale historia som gir hotellet et særpreg og en identitet. Et hotellrom, et treningsrom og en hotellfrokost glemmes fort, men vi glemmer ikke bildene og historiene som forteller om hvilket sted vi sover og bor på akkurat denne natta. Det gjør at vi kanskje har noe å fortelle når vi kommer hjem.

Audhild Øye Foto: Silje Asbjørnsen, ST