10. juli 1908 uttrykte han håp om at «banen måtte blive til Held» både for dalen og folk her – og for Salvesen & Thams Communications Aktieselskap, som sto bak Thamshavnbanen.

Og det var stort sett alt han gjorde, bortsett fra å hilse på «en Del af de fremmødte Bønder». Så tok den splitter nye Kongevogna (en spesialbygget Westinghouse elektrisk motorvogn) den nye kongen bort fra folks åsyn og fraktet ham til Christian Thams sitt teselskap på Bårdshaug Herregård – et selskap for rundt 130 gjester.

Den danske prins Carl hadde da vært Kong Haakon 7 av Norge i tre år.

Jubileum med festivitas

Denne uka ble jubileet feiret med Kongevogn, med passasjertog fra Bårdshaug og Løkken, med hornmusikk, norske flagg og en mengde «fremmødte» – selv om antallet på ingen måte kunne matche tallet på de skuelystne fra 1908. Da var nemlig mellom 4000 og 5000 mennesker samlet for å se og høre ordfører Ole. T. Hongslo, konsul Christian Thams og H.M. Kong Haakon.

Men også 10. juli 2018 møtte de tre viktige herrer opp og avholdt de samme talene som for godt over hundre år siden. Denne gangen var det av åpenbare årsake stedfortredere som gestaltet de tre herrene: Edvard Øyangen som Thams, Tor Håkon Syrstad som kongen og Harald Garberg som Orklands ordfører Hongslo.

Som 110 år tidligere var det Christian Thams som både brukte mest tid og flest ord under sin lange og innfløkte tale. Avslutningsvis sa Thams: «Slutteligen vil jeg paa mit Selskabs vegne takke Deres Majestæt for den interæsse, Deres Majestæt har vist for vort foretagende ved personlig at være nærværende og aabne banen her i dag, og anmoder jeg Deres Majestæt om naadigst at erklære banen aabnet».

Hvilken Hans Majestæt altså gjorde, kort og fyndig.

Og for en stakket stund fyltes Svorkmo igjen av et yrende folkeliv, handel og festivitas – slik stasjonsbyen ved Orklas bredd opplevde i mange år fra 1908.