Det har vært en utfordring å få til ei bru over elva Svartåa i Trollheimen, da ulike løsninger er blitt tatt av vann og is. Nå er problemet forhåpentligvis løst.

Elva Svartåa deler Trollheimen i to, og den er normalt så stri at det ikke er bare å krysse den hvor som helst.

- Vi har hatt en utfordring med Svartåa og kryssinga av den. Stadig vekk har vi hatt variable værforhold som har tatt brua. Nå håper vi at vi har kommet fram til en god løsning. Vi bygger en stor og kraftig bru for fjellfolket og grunneierne som er avhengige av å transportere varer til seterstølene sine, sier informasjons- og markedssjef i Trondheim turistforening (TT), Jonny Remmereit.

Stort spenn

Det er firmaet Rennebu-Bjelken AS som har stått for bygginga av den nye brua. Dette er det største spennet de har bygd noen gang, på om lag 24 meter.

Produksjonsleder Torleif Bøe forteller at utfordringa med prosjektet var frakt og montering langt inne i fjellheimen.

- Alt måtte stemme, fra fundament til bjelkene som skulle heises på plass. En annen utfordring var vekta på hvert element. Sluttresultatet ble cirka to tonn per element, sier han.

Elementene kom luftveien med helikopterselskapet Airlift, som brukte et helikopter som kan løfte opp til fire tonn.

Gammel byggekunst

- Vi bestemte oss for et nytt brukonsept nå, etter at flere bruer er tatt av isgangen her. Vi har gått for en løsning uten fundament ute i elva, sammen med Rennebu-Planken, sier prosjektleder Per Gunnar Østeraas.

Det er en 600 år gammel byggekunst som er tatt i bruk på brua, etter et selvbærende prinsipp med en overdel og en underdel.

Både sommer og vinter er det utfordrende å komme seg over Svartåa uten bru, derfor er den nye brua et viktig ledd i å binde Trollheimen sammen.

- Denne brua er også viktig for sauebøndene som har dyrene sine i fjellet. Den er dimensjonert slik at det går an å kjøre over den med snøskuter på vinteren, forteller Bøe.