- Det er et veldig dårlig tegn! Og det er klart man blir bekymret, sier Karin Bjørkhaug (KrF), nåværende nestleder i hovedutvalg for transport og leder i trafikksikkerhetsutvalget i Trøndelag fylke.

Den tidligere "veisjefen" i Sør-Trøndelag fylke bor selv på Storås og kjører jevnlig i området. På minst to plasser på brua, vises armeringsjernet godt gjennom betongdekket. Akkurat slik det gjorde på Forve bru på Fannrem, der det fortsatt gjenstår et omfattende restarbeid.

- At armeringa stikker fram fra betongdekket, er ikke bra. Dette bør kontrolleres. Og problemet må tas opp i fylkesutvalget. Jeg spør meg også selv om vegvesenet har kontroll på dette, sier KrF-politikeren.

Hun påpeker at sikkerheten er viktigst. Men ei usikker, eller i verste fall stengt bru, vil også skape utfordringer for samfunnets logistikkbehov, og da spesielt næringslivets behov for å komme fram med varer og tjenester.

- Det er knyttet store kostnader til etterslepet på bru og ferjekaier i Trøndelag. Det blir flere og flere slike punkter, og det er veldig bekymringsfullt, sier Bjørkhaug.

Gunn Iversen Stokke (Sp) er hovedutvalgsleder for veg i Trøndelag etter fylkessammenslåinga. Hun ber om å få ta kontakt med vegavdelinga på fylket før hun uttaler seg om Svorkmo bru. Etter kort tid ringer hun tilbake:

- Det foreligger ingen rapporter eller beskjeder hos oss på brua om at armeringsjern stikker opp. Vi har nå varslet driftsavdelinga i vegvesenet med ordre om at dette sjekkes opp.

- Blir det først etter ferien?

- Nei, driftsavdelinga er oppe og går hele tida. Jeg ber om svar ganske raskt, og dette må vi følge opp, sier hun og ber om forståelse over at hun ikke kan si noe mer konkret på nåværende tidspunkt.

Svorkmo bru var i fjor omtalt i VGs artikkelserie angående "De forsømte bruene i Norge". Her kom det fram at et hundretalls bruer var i meget dårlig forfatning, og at veimyndighetene på ingen måte hadde kontroll eller oversikt over situasjonen. Brua på Svorkmo (fylkesvei 700) var klassifisert som en "versting" og var var satt i båsen "alvorlig skade".

Og når det gjelder Forve bru på Fannrem: Etter at oppgraderingsarbeidet på brua ble avsluttet før jul i fjor, gjensto å legge ny membran og asfaltering av brua nå i vår.

Vinterens trafikk har imidlertid forverret skadene på brua, og det har derfor blitt en mer krevende jobb å ferdigstille brua. Statens vegvesen har sammen med entreprenøren tatt ut materialprøver av brudekket for å finne årsak til skadeutviklinga. Dermed går klokka med hensyn til å få ferdigstil brua nå i sommer.

- Materialprøvene er sendt inn til analyse hos Sintef. Dette er gjort for å sikre at vi treffer med riktig tiltak. Gjør vi feil og velger feil tiltak, risikerer vi å redusere bæreevnen på brua. Reduseres bæreevnen for mye, riskikerer vi å måtte redusere tillatt akseltrykk på brua. Først når alle prøvesvarene foreligger, kan vi gjøre beregninger av bæreevne ut fra de ulike utbedringsalternativene. Dette er tildels komplisert arbeid, som vil ta noe tid, opplyste byggeleder i Statens vegvesen, Andreas Enger, før ferien.

I og med at en god del armeringsjern er eksponert på brua, må det legges ny betong over. Jo mer betong som legges på brua, jo mer øker egenvekten på brua, noe som igjen påvirker bæreevnen og fastsetting av akseltrykk.

Tida går, og konsekvensen av dette blir at arbeidet med brua på Fannrem ikke vil bli gjennomført nå i sommer.

- Vi hadde et ønske og en ambisjon om å få ferdigstilt brua nå til sommerferien, men det rekker vi ikke. Derfor blir det nok ikke oppstart før til høsten, sier Enger som ikke kan si noe om hvordan trafikken vil bli avviklet når arbeidet kommer endelig kommer i gang.

Så gjenstår det å se om Svorkmo bru står overfor samme "operasjon" etter hvert.

Armeringsjernet har dukket opp i dagen på Svorkmo bru også. Foto: Anders Aa. Morken