Veimyndighetene sliter med å finne en god løsning når det gjelder Forve bru. I fjor høst ble brua stengt i to måneder i forbindelse med en omfattende oppgradering.

Betydelige følger

Dette arbeidet ble atskillig mer langvarig enn opprinnelig forespeilet. For beboere og næringsdrivende på Fannrem fikk det betydelige følger, i og med at man ikke lenger kom seg fra den ene sida av Orkla til den andre, uten å ta lange omveier.

Næringsdrivende på Fannrem, som besninstasjonen og Bestgrillen, ble sterkt skadelidende under den langvarige stenginga av brua i fjor høst.

Og man var heller ikke ferdig da brua åpnet igjen i slutten av november i fjor. Fortsatt gjensto det å legge ny membran samt å asfaltere brua.

Arbeidet skulle etter planen være ferdig til sommerferien, men er ennå ikke påbegynt. Målet er nå å komme i gang i høst.

Dagens utfordringer

Utfordringene med Forve bru kan oppsummeres slik:

  • Dagens bru har så smale gangbaner at den ikke fungerer for myke trafikanter. Skal man over brua med barnevogn, rullator eller rullestol, er det ikke plass på «fortauet».

  • Bruas konstruksjon er slik at den ikke tåler et «påbygg» slik at myke trafikanter kan ferdes trygt over brua.

  • Brua er så nedslitt at armeringsjernet i fjor lå over betongdekket flere steder.

  • Skal man fylle på nok betong over armeringsjernet, slik at det igjen kan fungere som det skal (til å binde sammen betongen), blir brua så tung at den ikke kan tillates for tungtransport.

Stor usikkerhet

Nå mener orkdalsordfører Oddbjørn Bang at tiden er inne for å tenke annerledes når det gjelder Forve bru.

- Nå som det er så stor usikkerhet rundt statusen til brua, og det er så vanskelig å få til ordentlig gang- og sykkelvei, tror jeg det er fornuftig at vi bruker dagens bru til myke trafikanter, og at vi bygger ny bilbru parallelt med dagens bru.

Bildet viser hvor smalt gangfeltet over brua er.

- Hva kan du som ordfører gjøre for at det skjer noe med dette?

- Jeg vil ta opp saken, både med Statens vegvesen og fylkeskommunen. Det vil jeg gjøre blant annet gjennom prosjektet Veipakke Orkdal, som tar for seg løsninger både på E39 og tilknyttende fylkesveier. Vi skal ha et møte over sommeren, og da vil jeg ta opp Forve bru.

Kan bidra

Bang vil også ha med seg hele Orkland og orkdalsregionen for å gi enda større tyngde til ønsket om ny bru for biler over Orkla på Fannrem.

- Jeg vil ta opp dette, både i fellesnemnda for Orkland og i regionrådet for orkdalsregionen.

- Har du noen formening om kostnader ved ei bilbru parallelt med dagens bru?

- Nei, det har jeg ikke. Jeg vet at den nye gang- og sykkelbrua ved Bårdshaug bru kostet 20 millioner, men jeg vil ikke driste meg til å mene noe om hva ei bilbru vil koste.

- Kan det være aktuelt for kommuene å bidra?

- Ja, vi har sagt at vi kan tenke oss å bidra til en løsning som gir trygg vei for myke trafikanter.

Mye trafikk

Veien over Forve bru er fortsatt svært trafikkert, selv om E39 nå er lagt om og går via Skjenalddalen.

Orkdal kommune bruker i dag store summer på sikringsskyss til barn som bor vest for Orkla. Samtidig er det et ønske om å legge til rette for boligbygging langs Hemnevegen, men da må ei trygg løsning for gående og syklende være på plass først.

Snart for gammel

- Det som først må avklares, er kostnaden ved å sette i stand brua samt å finne en løsning for myke trafikanter. Kostnadene ved dette bør etter mitt syn legges i potten til ei ny bru for bilister, og så beholder vi dagens bru for de myke trafikantene, sier Bang som minner om et annet aspekt når det gjelder Forve bru:

- Statens vegvesen regner 100 år som vanlig levetid på ei bru. Forve bru er snart 80 år. Det gir brua ei kort restlevetid. Da vil det etter mitt syn være mye bedre økonomi å legge pengene i ei bru som vil vare i mange, mange år framover.

Slipper stenging

Og for beboere og næringsdrivende på Fannrem, vil ei slik løsning være det beste de kan be om. For da vil man slippe å stenge brua mens den oppgraderes.

I stedet kan dagens bru benyttes som i dag, inntil den nye bilbrua står ferdig til bruk.

Stokke enig

- Jeg er enig med Bang i at vi må ta en time out, sier Gunn Iversen Stokke.

Det sier Gunn Iversen Stokke, senterpartipolitikeren som er leder for hovedutvalg vei i Trøndelag fylkeskommune.

Gunn Iversen Stokke er leder i hovedutvalget for veg i Trøndelag fylkeskommune.

Stokke mener det er mye som taler for at man bør gjøre som Oddbjørn Bang sier, nemlig å se på om det bør bygges ei ny bilbru og at dagens Forve bru blir forbeholdt myke trafikanter.

- Jeg er enig med Bang i at man må vurdere å bygge ei ny bru. Vi må derfor ta en time out og få kostnadene ved ei slik løsning som Bang skisserer, på bordet, sier Stokke og viser til bruas alder, at et nytt betongdekke antakelig vil gjøre brua så tung at den må stenges for tungtrafikk - og ikke minst; at man ikke har kommet opp med noen løsning som sikrer trygghet for myke trafikanter.

Tar tak umiddelbart

Selv om Stokke har ferie, vil hun gripe fatt i saken allerede umiddelbart:

- Jeg skal i løpet av dagen sende ei oppfordring til fylkesadministrasjonen om vi kan ta en time out og diskutere dette dette, og få fram kostandene ved en løsning som Bang skisserer. Jeg synes Oddbjørn bang har gode innspill, og jeg kommer til å følge opp denne saken, sier Stokke til ST.

Catharina.Morken@avisa-st.no

928 30 284