Verdens største eksportmarkeder har virkelig åpnet dørene for fannremsbedriften Orkel AS. I fjor opplevde selskapet et rekordresultat på nesten 18 millioner kroner - nesten en tidobling siden 2014

Orkel har vært et eneste stort industrieventyr siden familien Gjønnes startet opp bedriften i 1949. Og det som har gjort dette eventyret til ei vedvarende solskinnshistorie, er bedriftens evne til innovasjon. Rundballepressa revolusjonerte produksjon og konservering av dyrefor da den kom i 1986. I 2004 så kompaktoren dagens lys, etter at sveitsiske bønder etterlyste en effektiv måte å håndtere mais som dyrefor.

100 millioner økning

Og nå kan det se ut som om fannremsbedriften virkelig har lagt verden for sine føtter med denne kompaktoren. De siste årene har gründer og daglig leder, Jarl Gjønnes, reist rundt i verden og markedsført kompaktoren i land som Kina, Japan, India og USA. Rundballeteknologien som er utviklet på Fannrem, er blitt veldig godt mottatt. I fjor omsatte nemlig Orkel AS for 136,3 millioner kroner, en økning på nesten 30 millioner kroner fra året før, og en økning på nesten 100 millioner kroner fra 2014. Omsetningsøkninga slo også positivt ut med tanke på driftsresultatet, for å si det litt forsiktig. Resultatet, eller overskuddet, ble i fjor på 18,3 millioner kroner, en økning på nesten 13 millioner kroner fra året før.

Roser ansatte

For å beskrive hvor sterk veksten i driftsreultat har vært, kan man titte tilbake på 2014, hvor driftsresultatet nådde knappe to millioner kroner. Fjorårets resultat på 18,3 millioner kroner, representerer en resultatgrad, altså andel av omsetninga, på 12 prosent. En slik lønnsomhet blant såpass store aktører skal man lete lenge etter, både lokalt og nasjonalt.

Her ser vi Orkel-sjef Jarl Gjønnes foran den ettertraktede kompaktoren under en reise til Kina.

- Det er klart vi er både stolt, glad og fornøyd med ei slik utvikling. Resultatene vi nå opplever, kommer ikke minst som følge av at vi har en utrolig dyktig og motivert arbeidsstokk som gjør en veldig god jobb, sier daglig leder Jarl Gjønnes.

Cannabis-markedet

- Men hvordan vil du forklare en så fenomenal utvikling, både når det gjelder omsetning og lønnsomhet?

- På ett tidspunkt satte vi i gang en snuoperasjon hvor vi blant annet omstrukturerte selskapet og satte sterkt fokus på å forbedre produksjonen. Vi jobbet mye med opplæring og la veldig stor vekt på samarbeid og relasjoner. I tillegg delegerte vi mye mer til de ulike operatørene. Og svaret vi fikk, var blant annet at alle tok et større ansvar. De siste årene har vi sett at rundballeteknologien har vært i vekst over hele verden, og vi har tatt stadig større markedsandeler. Men kanskje det viktigste vi har gjort, har vært å utvikle nye markeder. Flere som ikke har skjønt hvilken nytte de kan ha av kompaktoren, har nå skjønt hvilken gevinst de kan oppnå med denne teknologien. Og det merker vi på etterspørselen, forklarer Gjønnes, og viser til et ganske så spesielt eksempel fra USA som beskriver hvorfor etterspørselen etter Orkels kompaktorer øker:

- I USA dyrkes hamp, eller cannabis om du vil, til medisinsk bruk. Hamp til medisinsk bruk legaliseres i stadig større omfang i USA, men utfordringa er høsteprosessen. Hampen må tørkes, lagres og bringes ut til markedet, en ganske så krevende og dyr prosess. Vi har testet kompaktoren i denne prosessen, og med den slipper man å tørke hampen. Bruk av kompaktoren rasjonaliserer innhøstinga noe voldsomt, og ikke minst så effektiviseres både lagrings- og transportbiten. Hele prosessen forenkles mye, og blir ganske så mye billigere. Dette finner stadig flere produsenter ut. Og når man tenker på at én rundball med hamp omsettes for 16 000 dollar, så sier det seg selv at markedet er stort for vår del. Med slike produktpriser blir ikke det å investere i en kompaktor all verden. Dette markedet påvirket ikke våre resultater spesielt mye i fjor, men kommer til gagns nå i år, forklarer Gjønnes.

Orkels kompaktor opplever stadig voksende etterspørsel i land som Kina, Japan, India og USA.

Youtube selger

Når det gjelder fjorårets rekordresultat, så viser Gjønnes til at Orkel opplevde en generell økning i flere marked. 90 prosent av selskapets produskjon eksporteres. Og de landene som økte mest, var gigantmarkeder som Japan, Kina, India og USA.

- Er det de mange turene dine til disse landene som nå bærer frukter?

- Å snakke med folk hjelper. Det er selvsagt viktig å fortelle om både verdien og effekten av produktene vi har å tilby. Men det som snakker aller best med tanke på markedsføring, er maskinene selv. Etter hvert som vi får maskiner ut i markedet, så er det andre som ser effekten og dermed skal de også ha, sier Gjønnes og legger til at internett har bidratt sterkt til at fannremsbedriften nå vokser ute i verden:

- Vi når stadig nye markeder via nettet. Ikke minst så er Youtube blitt en utrolig viktig markedsføringskanal for oss. Vi får nemlig mange bestillinger som et resultat av at kunder rundt om i verden har sett våre produkter i aksjon på Youtube.

Tidenes kontrakt

Orkel, som neste år fyller 70 år, har etter fjorårets toppresultat også all grunn til å se lyst på året vi nå er inne i. I februar kunne nemlig Jarl Gjønnes sette navnetrekket sitt under tidenes kontrakt for Orkel sin del. Kontrakten omfatter produksjon og leveranse av til sammen 34 kompaktorer til en verdi av 60 millioner kroner til Kina.