Årets sommer har vært svært god for dem som driver Magerøya. Bare det at driverne har solgt like mange burgere de to siste ukene som de gjorde i hele fjorårssesongen, forteller alt om hvor stor pågangen har vært.

For liten kapasitet

Men den kunne vært enda større. Mye større. Henrik Hays Nielsen, som har hånd om drifta sammen med Harald Kindseth, Martin Hauge og en vennegjeng, forteller at kaikapasiteten er altfor liten.

I perioder må over halvparten av båtene passere, fordi det ikke er plass nok for å legge til ved kaia. I tillegg er brygga i dårlig forfatning, og senest forrige helg ble brygga skadet.

«En på tygga»

«Brygga fikk seg en på tygga, men vi skal få noen til å se på det så fort som mulig. Vi vet rett og slett ikke hva den tåler akkurat nå.»

Dette sto å lese på Facebook-sida til Magerøya gjestgiveri etter at den årlige Magerøydagen hadde blitt arrangert. Samme dag måtte et stort antall båter kjøre forbi - fordi det ikke var mulig å legge til kai. Og Magerøydagen var ikke noe særtilfelle. I hele sommer har det vært kamp om plassen ved kaia.

- Nå er det på tide

Dette har fått mange til å reagere. En av dem som har engasjert seg, er Jorulf Magne Gumdal, som skrev følgende på Facebook:

«For en del år siden var det politisk enighet om at Magerøya skulle være satstingsområdet når det gjaldt reiselivet i kommunen. Det skulle blant annet investeres i utbygging av ei ny brygge, slik at kapasiteten for båtmottak kunne økes. Men dessverre, ingen ting er skjedd, og nå er det på tide at noen tar tak i denne saken. Magerøya er jo en fantastisk plass, og de som driver nå, gjør en utmerket jobb til tross for en del problemer knyttet til kaiforholdene. Håper det snarest kan bli bevilget midler til dette, og jeg setter min lit til at den politiske ledelsen tar tak i saken.»

Roser kommunen

- Det er ei utfordring for oss at båter kjører forbi fordi kaia er full. Vi går glipp av kunder, sier Nielsen.

- Vi har tenkt at det har vært greit, fordi vi ikke har altfor stor kapasitet kjøkken. Men nå er kapasiteten økt på kjøkkenet, samtidig som vi opplever større pågang enn på lenge.

Selv om Magerøya gjestgiveri ikke har fått den støtten de har søkt om fra kommunen, kommer Nielsen med ros til kommunen:

- Kommunen har vært positiv hele veien, og vi føler vi at kulturetaten har støttet oss hele tida. Reidar Klungervik har gjort mye flott arbeid for oss, sier Nielsen.

Båtskyss

Men det trengs mer enn god støtte for å kunne drive Magerøya.

- Vi ønsker å kunne tilby båtskyss for folk som ikke har båt selv. Nesten daglig ringer det folk som vil hentes, men vi har ikke lov til det. Dessuten trengs det en båt som er stor nok til å innfri kravene som stilles til å kunne drive skysstrafikk, sier Henrik Hays Nielsen.

Tiårskontrakt

Det er staten som eier Magerøya, mens det er Hemne kommune som har ansvaret for vedlikeholdet av øya og bygningene.

Det er imidlertid private som har tatt på seg jobben med å drive gjestgiveriet, og for mange er det blitt med én sommer.

Nielsen og vennegjengen hans har imidlertid inngått en avtale om å drive stedet i ti år, og de er nå inne i sin tredje sesong.

- Vi er kjempemotivert til å holde på videre. Men kaianlegget, brygga og et funksjonelt kjøkken er ei forutsetning for at vi kan tenke langsiktig og nyskapende.

Turistperle

Magerøya er en turistperle av de sjeldne, og er like attraktiv for tilreisende som for lokalbefolkninga i Hemne. Den gangen det gikk skyssbåt ut til øya, kunne folk planlegge å legge søndagsmiddagen på øya.

Det kan man ikke lenger, for skyssbåten er historie - og det er en stor risiko for at kaia er så full at man ikke får lagt til med båt.

Nå håper den entusiastiske vennegjengen at politikerne i Hemne setter av penger i neste års budsjett, slik at det er mulig å videreutvikle stedet enda mer.

Det gamle handelsstedet Magerøya holdes fortsatt i hevd, ikke minst takket være entusiastiske drivere. Foto: Privat