I en garasje hjemme på Ustjåren i Orkdal har doningen blitt som ny igjen.

- Det har vært enormt mye arbeid. Målet var å bli ferdig til Thamsløpet. Det klarte jeg. Sist mandag ble den godkjent på Biltilsynet, sier han.

Kjøretøyet er en Chevrolet Capitol 1927-modell. Den ble i 1934 kjøpt av landhandler Bonvik på Gjølme (nå: Råbygda) fra en kar i Kristiansund. Kassebilen ble hovedsakelig brukt til å frakte varer mellom butikken og Rove-kaia, der varene kom med båt.

- Helt fantastisk

I 1954 var bilen, som har kallenavnet «Rulle», rustet opp. Sambygding, oppfinner og tusenkunstner Lars Husby kjøpte den, rev av alt og bygde den opp igjen. Han snekret karosseri selv, inkludert grillen. I tillegg ble to busseter satt inn.

To seter fra en buss er satt inn. Det er de eneste sitteplassene i kassebilen.

- Alt er hjemmelaget. Det er helt fantastisk hva Husby klarte. Hadde han ikke verktøy til noe spesialarbeid, så laget han det selv, forteller Høston.

Husby brukte bilen som personbil fram til 1967. Da ble numrene plukket av og kjøretøyet satt under et blekktak. Her stod den urørt i 35 år.

Overtok i 2002

Orkladal veteranklubb kjøpte bilen for noen tusenlapper i 2002 av Husbys familie. Da ble den lagret på en låve inntil i fjor høst.

Slik så bilen ut før Magne Høston satte i gang.

Høston, som er nestleder i klubben, ville se om han fikk 90-åringen på veien igjen.

- Jeg betalte veteranklubben 100 kroner for bilen, humrer ustjåringen.

Han restaurerte den fra topp til tå. Nye dekk ble kjøpt, motoren ble banket løs fra all rust den satt fast i, så fikk han start etter hvert. Karosseriet ble sandblåst og malt på nytt, bremsene ble fikset, og det elektriske anlegget ble byttet ut.

- Denne bilen er hjemmelaget. Og den er den eneste av sitt slag i hele verden. Den er unik, sier Høston, og får anerkjennende nikk av Per Lilleløkken, leder i veteranklubben, og Håkon Flor, veteranklubbmedlem og leder for Thamsløpet.

25 hestekrefter

- Hvor mye penger har du brukt på restaureringsarbeidet?

- Opp mot 80 000 kroner, tipper jeg. Det er dyre deler på veteranbiler, svarer Høston.

Motoren yter drøyt 25 hestekrefter.

- Hvor mange hestekrefter er det i motoren?

- Den er på 16 kilowatt, noe som tilsvarer cirka 25 hester.

- Hva er toppfarten?

- I vognkortet står det 120 km/t. Men jeg ville ikke kjørt mer enn halvpartet. Da bråker det fælt og rister godt. I tillegg er det kun stagbremser bak, noe som gjør det krevende å bråstoppe i trafikken, forklarer Høston.

Ikke til salgs

- Hvor mye selger du han for?

- I hvert fall en dobling av det jeg selv betalte, ler han og legger til: - Bilen er ikke til salgs! Den skal ikke ut av Orkdal. Dersom jeg ikke vil ha den lenger, vil den bli overtatt av veteranklubben.

- Dette er kulturhistorie så det holder. Det er ikke noe tema å selge, supplerer Flor.

- Og denne bilen får publikum se på Thamsløpet kommende lørdag, 11. august?

- Ja, da blir det mulighet til både å se denne samt mange andre veterankjøretøy, sier trioen.

Start på Follo

Thamsløpet feirer 20-årsjubileum i år. Som vanlig er det base ved Orkdal vidaregåande skole (Follo). Det er start og påmelding på formiddagen. Deretter tar veterankjøretøyene fatt på en runde i lokalmiljøet i jakt på en bilrelatert rebus (spørsmål).

- Det blir seks poster underveis. I år er det lagt opp slik at kjøretøyene kjører på kryss og tvers i området Orkanger-Fannrem. Da blir de lett synlige, og det er jo det vi vil: Bli sett, sier Flor.

- Hvor mange blir med, tror du?

Magne Høston (t.v.), Per Lilleløkken og Håkon Flor er alle engasjert i Orkladal veteranklubb, som kommende lørdag arrangerer Thamsløpet.

- Rekorden er 125 deltakere. Vi håper og tror på rekord i år. Med kortere løype sammenlignet med året før, blir det mer praktisk med kjøretøy som traktor, lastebil, buss og moped, og ikke bare bil og motorsykkel, påpeker Thamsløp-generalen og lederen i klubben.

Publikum velkommen

Han understreker at publikum er hjertelig velkommen til Follo for å iaktta kjøretøyene og ha det sosialt.

- Det blir kaffesalg, premieutdeling og utstilling av biler. Her kan folk, både deltakere og publikum, gå rundt å kose seg. Thamsløpet er ett av Midt-Norges største veteranløp. Og vi håper selvsagt at nye medlemmer kan rekrutteres, og gjerne yngre medlemmer, sier Flor og Lilleløkken.

Håkon Flors datter skal kjøre pappas Volvo under Thamsløpet.

PS! Orkladal veteranklubb er 30 år i år.