Gunnar Fagerholt Knudsen (27 år) fra Orkanger skal i høst bruke ingeniørutdanningen sin på å øke naturfag- og mattelysten blant elever. Gjennom programmet Teach First skal Knudsen jobbe som lærer ved Stovner Videregående skole de neste to årene. Målet er å inspirere elevene som skal bli morgendagens ingeniører.

Alltid vært glad i realfag

Knudsen har alltid vært glad i matte og naturfag, likevel var det ikke ingeniør han først tenkte på. På videregående gikk han kjemi og prosess. Han trivdes godt der han var og hadde egentlig ikke tenkt å studere noe mer. Men under lærlingtiden ble han likevel inspirert til å ta videre utdanning innen ingeniørfaget. Han ville gjerne jobbe videre med matte og naturfag, da de var yndlingsfagene hans på skolen:

— Jeg følte at dette var noe jeg fikk til og mestret godt, og jeg ville derfor gjerne jobbe videre med det.

Inspirert av en klassekamerat

I 2017 fullførte Knudsen mastergraden sin i Petroleumsfag ved NTNU. Egentlig hadde han tenkt å starte å jobbe som sivilingeniør med en gang han var ferdig, men så ble han inspirert av en klassekamerat til å søke på Teach first-programmet.

Teach first-programmet er ett 2-åring utviklingsprogram for nyutdannede ledertalenter med master- eller doktorgrad innen realfagene. Det er 13 plasser som skal fylles, men mange flere søkere. Han forteller at det en omfattende søknadsprosess med intervju og caseløsninger, de som gikk videre måtte så delta på et to måneder langt intensivkurs i England.

Under intensivkurset i England var studentene på engelske skoler for å teste ut det de hadde lært på kurset.

Allerede litt forberedt

Knudsen forteller at kurset i England var intenst og krevende, men også veldig lærerikt og spennende. De hadde lange dager og de fikk hele tiden ny informasjon de måtte prosessere. De fikk også muligheten til å dra ut på engelske skoler for å prøve ut ulike undervisningsprogram. På den måten vil ikke Knudsen og de andre være helt uvitende når de skal starte som lærere til høsten.

Ønsker å skape interesse for realfag

Han skal være lærer for tre klasser, og er forberedt på at det kan bli så mange som hundre elever. Han er også forberedt på at ikke alle kommer til å være like motiverte og fagsterke, men han skal jobbe for at alle føler seg inkludert.

Han har som mål å prøve å motivere elevene til å bli engasjert i realfagene og at de videre prøver å skape karriere innen dette. Strategien hans er å skape interesse rundt matte og naturfag ved å knytte det om mot elevenes hverdag og interesser:

— Jeg ønsker å skape engasjement, for da får du også motiverte elever.

Vil knytte realfagene opp mot elevenes interesser

På spørsmål om han har forberedt seg på spørsmål og kommentarer som «hva skal jeg bruke dette til senere?» og «dette vil jeg aldri få bruk for igjen», svarer Knudsen at han har som mål å sette fagene i en sammenheng som fører til at elevene ser at de får bruk for det senere.

— Jeg mener at man kan klare å knytte både matte og naturfag til noe elevene har et forhold til, og dermed klare å skape nysgjerrighet for det.

Et travelt år

Knudsen starter i stillingen allerede om ei uke. Da skal han møte de andre lærerne og begynne å planlegge høsten. Planlegging er noe av det han tror vil bli utfordrende: Det er en ting å sette opp en plan, men noe helt annet å følge den. Det kommer helt sikker til å skje uforutsette ting som jeg ikke har tenkt over, men det får jeg ta stilling til når det oppstår.

I tillegg starter han også på Universitetet i Oslo hvor han skal studere praktisk pedagogikk:

— Siden jeg ikke er utdannet lærer, må jeg ta pedagogikkutdanning ved siden av jobben, det kommer altså til å bli et veldig travelt år.

Som avsluttende ord legger Knudsen til at alle kan lære, uansett om de ikke er på det høyeste nivået, og det er det som er fokuset i arbeidet hans.