- Det viktige nå er at denne saken kommer opp som tema i politiske fora, sier Kierulf.

Onsdag 22. august er det møte i fylkesutvalget i Trøndelag. På forhånd har han sendt inn følgende spørsmål til fylkesrådmannen: «Ber med dette fylkesrådmannen gi en orientering om status vedrørende Forve Bru og veien videre for brua. Denne brua er en viktig og trafikkert forbindelse for både beboere og næringsliv på begge sider av Orkla, og bruas nåværende forfatning, trafikksikkerhetssituasjonen og usikkerhet med hensyn til oppgradering gjør det nødvendig å få belyst saken».

Bakgrunn

Bakgrunnen for behovet om en orientering, og som Høyre-duoen håper kan bli belyst, er:

Trafikksikkerhetssituasjonen for myke trafikanter på brua.

Ferdigstillelse av oppgradering av nåværende bru.

Utfordringer med bruas bæreevne dersom nødvendig oppgradering gjennomføres.

Konsekvenser for beboere og næringsliv dersom brua må stenges eller ikke kan benyttes av tyngre kjøretøy.

Alternativer til oppgradering av dagens bru.

Ny bru?

- Spørsmålet berører flere utfordringer med nåværende bru, og jeg etterspør også alternativer, slik Oddbjørn Bang og Gunn Iversen Stokke tok til orde for tidligere i sommer, sier Kierulf.

- Vi håper å få noen tall på bordet, som viser ulike alternativer. Her må vegvesenet inn i bildet, supplerer Grønningen, som i likhet med Kierulf sitter på fylkestinget.

- Hva bør skje med Forve bru?

- Personlig tror jeg ikke vi kommer utenom bygging av ny bru, svarer Grønningen.

- Jeg opplever dagens bru som veldig krevende for både biler og myke trafikanter. Det knytter seg også usikkerhet til om oppgraderinga av dagens bru vil gjøre den så tung at den ikke tåler de tyngste kjøretøyene, noe som vil gå utover næringslivet, sier Kierulf.

Dette er utfordringene

Utfordringene med Forve bru kan oppsummeres slik:

Dagens bru har så smale gangbaner at den ikke fungerer for myke trafikanter. Skal man over brua med barnevogn, rullator eller rullestol, er det ikke plass på «fortauet».

Bruas konstruksjon er slik at den ikke tåler et «påbygg» slik at myke trafikanter kan ferdes trygt over brua.

Brua er så nedslitt at armeringsjernet i fjor lå over betongdekket flere steder.

Skal man fylle på nok betong over armeringsjernet, slik at det igjen kan fungere som det skal (til å binde sammen betongen), blir brua så tung at den ikke kan tillates for tungtransport.

- Uholdbart

Kierulf påpeker at Orkdal kommune i dag bruker store summer på sikringskyss av skoleelever over brua på grunn av dens forfatning.

- Det er jo uholdbart. Det må jo være andre ting å bruke penger på, sier han.

Grønningen, som også er leder i programkomiteen i Orkland Høyre, tror ikke arbeid med Forve bru nødvendigvis trenger å bli en del av den såkalte Orkdalspakken.

- Dette kan være et isolert prosjekt. Nå må vi få løftet saken, og jeg forventer at det skjer noe i ettertid, blant annet at tall (kostnader for bygging/restaurering) må inn i budsjetter, sier han.

- Det blir spennende å se hva fylkesrådmannen legger fram av svar kommende onsdag, sier de begge.

Høyre-politikerne Henrik G. Kierulf (t.v.) og Jan Grønningen vil løfte utfordringene med Forve bru et hakk videre. Foto: Privat