— Jeg gleder meg veldig til skolestart, sier Sølvi Dons Tronvoll Uv som har vært lærer ved Voll skole, men har jobbet ett år ved skolen på Berkåk etter at grendaskolen på Voll ble stengt siste skoleår.

Gode lokaler

Denne uka har det vært hektisk innspurt blant lærere og foreldre for å få alt på plass til de 21 elevene starter på mandag. Skolen leier lokaler av Rennebu kommune i de tidligere lokalene til Voll skole med unntak av den gamle bygningsdelen hvor det ble påvist mugg. Både rektor Heidi Reitås Sæther og lærerne er svært godt fornøyde med skolelokalene.

— Her kommer ungene til å trives, slår Sæther fast og viser tre nyoppussede klasserom og et allrom der de har fått nye, fine møbler fra en offentlig etat i Trondheim som kvittet seg med møblementet.

Ikke bedre, men annerledes

Foruten rektor Heidi Reitås Sæther, som også var rektor på Voll skole, er det tre lærere som alle har jobbet ved Voll skole tidligere. Sølvi Dons Tronvoll Uv har vært ett år ved Rennebu barne- og ungdomsskole i påvente av at privatskolen skulle åpne. Anders Voll har hatt en pause fra lærerjobben i påvente av privatskolen, mens Marita Grefstad kommer tilbake etter ett års permisjon. EnSpire skole Rennebu har også fast vikar med pedagogisk utdannelse.

— Jeg ble kjempelei meg da Voll skole ble lagt ned, og har aldri vært i tvil om at jeg skulle tilbake til privatskolen, sier lærer Sølvi Dons Tronvoll Uv som ser det som en stor mulighet å få være med og jobbe ved en skole som driver etter entreprenørskap-prinsippet.

Uv vil derimot ikke si noe galt om Rennebu barne- og ungdomsskole som hun beskriver som en god skole.

— Vi er ikke bedre enn skolen på Berkåk og heller ingen konkurrent. Men vi er annerledes og vil gjerne samarbeide med Rennebu barne- og ungdomsskole, slår hun fast.

Entreprenørskap

Rektor Heidi Reitås Sæther kunne snakket lenge om entreprenørskapstanken som er grunnleggende for de to EnSpire skolene i landet som begge starter denne høsten.

— I norske skoler vektlegges fem ferdigheter. Det er lesing, skriving, regning, digitale ferdigheter og muntlig. EnSpire-skolene har en sjette ferdighet; nemlig entreprenørskap som gjennomsyrer hele skoledagen og er tverrfaglig.

Å drive systematisk og tverrfaglig etter entreprenørskap-prinsippet gir skolen muligheter for å drive mer praktisk, samt ta i bruk lokale ressurser.

— Noen tror at dette med entreprenørskap kun handler om elevbedrifter, men det er så mye, mye mer. Vi utfordrer elevene i grunnleggende ferdigheter som å ta sjanser, se muligheter, skaperglede og etablere gode selvbilder. Samarbeid og entreprenørskap gjennomsyrer alt vi gjør. Læreren planlegger og legger til rette, mens elevene er med og bestemmer og gjennomfører, sier Sæther.

Som åpningsfesten skolen skal ha neste uke. De kan nesten ikke vente med å invitere bygdefolket inn i skolen, men må vente til elevene kan være med å planlegge og gjennomføre. Derfor blir åpningsfesten først fredag 24. august med åpent hus og besøk av ordføreren.

Må velge fritt

Det har vært en lang og møysommelig prosess før EnSpire skole Rennebu endelig kan ta imot de første elevene på mandag. Læreplan, lærere, økonomi og lokaler har fått alle nødvendige godkjenninger av utdanningsdirektøren, departement og fylkesmann.

Da Voll skole ble nedlagt, var det 60 elever ved skolen. Nå begynner 21 elever ved privatskolen.

— Vi hadde håpet at Voll skole ble drevet ett år lengre, slik at elevene slapp å dra til Berkåk ett år. Naturlig nok er det mange som av ulike grunner, velger å fortsette på Berkåk, sier Sæther som har stor forståelse for valget.

— Dette er et bygdefenomen. I byene går nabounger på forskjellige skoler, sier mamma og styreleder for EnSpire skole Rennebu, Ragnhild Kulbrandstad Stene som mener at det er fint å ha et valg, og at hver enkelt må få bestemme det som er best for seg.

Kanskje vil det komme barn fra andre skolekretser også til EnSpire skole ettersom det er gratis skoleskyss i kommunen.

Personlig ser hun fram til å ha ungene sine på skolen i grenda igjen, og vet at det blir lettere å kjøre til fritidsaktiviteter på Berkåk på ettermiddagstid.

— Skolen er en læringsarena. På fritida er ungene sammen likevel, sier hun.

Annerledes skoledag

Sæther viser til at enkelte hevder at det blir lite fagmiljø ved en så liten skole. Men hun opplever at de snakker og diskuterer mye pedagogikk hele tida, på grunn av måten de driver på.

Nettopp måten skoledagen er oppbygd på, viser også en grundig gjennomført plan. Dagen starter klokka 8.10 med frokost.

— Da slipper barn og foreldre stresset med å få i ungene mat før de drar på skolen. Da få vi en god samling på skolen før jobbinga med basisfaga norsk, matte og engelsk starter, sier Sæther.

Etter arbeidsøkta med basisfag blir det ei økt med leksegjøring, mat og friminutt. Leksene gjøres på skolen med hjelp av lærerne.

— Slik får elevene jobbe selvstendig og lære gode arbeidsvaner.

Skoledagen avsluttes med gym, kunst og håndverk og tverrfaglige fag. Når de drar hjem fra skolen klokka 14.45, er de fri og klare for fritidsaktiviteter.

— Det er så deilig, sier mamma Ragnhild Kulbrandstad Stene som vet hvor strevsomt det kan være med leksegjøring med tre barn i huset og fjøsstell i tillegg.

Gode støttespillere

Både rektor Sæther og styreleder Stene berømmer den nye rådmannen, Per Øivind Sundell, og skolerådgiveren i kommunen, for god samarbeid. Støtteforeninga EnSpire forening med mange gode støttespillere i grenda er også til god hjelp. Etter hvert håper de også på samarbeid med skolen på Berkåk og ønsker lærerne der hjertelig velkommen til å se hvordan en skole gjennomsyret av entreprenørskap, drives.

Mandag 20. august kan de endelig ta imot fire førsteklassinger, seks tredjeklassinger, to fjerdeklassinger, fire femteklassinger og fem sjetteklassinger. Med 34 barn ved Voll barnehage i tillegg blir det liv og røre i grenda igjen.