Statens vegvesen regner med at arbeidet med å oppgradere tunnelen kommer til å starte på nyåret i 2019. Foto: Erik Eikebrokk
Storsandtunnelen er én av de fem tunnelen i Skaun kommune som må oppgraderes som følge av ny tunnelforskrift. Foto: Arkiv
Statens vegvesen har bestemt seg for å rehabilitere E39-tunnelen uten å helstenge strekningen i et helt år. Foto: Arkiv
Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

Åtte måneder før rehabiliteringen av tunnelene mellom Klett og Orkanger skulle ha vært ferdig, ba vegdirektør Terje Moe Gustavsen sine regionledere om å undersøke om det var mulig å spare tid og penger på å gjennomføre oppgraderingsarbeidet av to hundre norske tunneler på en annen måte.

Etter å ha brukt fire måneder på å hente inn rapporter, data og reaksjoner fra innbyggere, næringsliv og politikere, kom Statens vegvesen frem til at «det var det ikke».

– Det er eiendommelig at man kommer med et forslag om å vinne tid, når det bidrar til å utsette saken ytterligere. Det har jeg spekulert på. Det er litt selvmotsigende akkurat det, sa leder i Orkdal næringsforening, Ove Snuruås, da avisa Sør-Trøndelag gjorde han kjent med vegvesenets beslutning om ikke å døgnstenge tunnelene.

– Ikke veldig mye forsinka

Ifølge den opprinnelige planen til Statens vegvesen skulle rehabiliteringsarbeidet ha vært fullført innen 31. desember 2018, i god tid før kravet fra EU. Men når den tid kommer vil ikke arbeidet engang være påbegynt.

– Vi håper å komme i gang i løpet av starten på neste år. Det gjenstår en del forhandlinger med entreprenør. Det at vi har vurdert nye muligheter om stenging eller ikke, for å få til en effektiv gjennomføring, gjør oss ikke veldig mye forsinka i forhold til den planlagte oppstarten, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied, til ST.

Mellom 25. oktober og 7. november er det stor Nato-øvelse i regionen. Det får også betydning for oppstarten av arbeidet, som hovedsakelig handler om å forbedre tunnelsikkerheten.

– Vi må ta hensyn til Nato-øvelsen. Det vil være mannskap og materiell som skal fraktes. Så det er lite realistisk å komme i gang før jul, sier Lied.

Lied understreker at utredningen som vegdirektøren i sin tid bestilte, ikke bare omhandlet tunnelene på E39-strekningen mellom Klett og Orkanger, men alle norske tunneler som er lengre enn to hundre meter.

– Vi har gjort en totalvurdering for hvert enkelt tilfelle. Noen steder har vi valgt å stenge veien helt, og flytte trafikken til omkjøringsveier, og noen steder har vi valgt å utføre arbeidet på kvelds- og nattestid. Det å døgnstenge tunnelene på E39 ville gitt en mer effektiv gjennomføring, men konklusjonen av risikovurderingene gjorde at vi konkluderte med å ikke stenge.

Statens vegvesen har bestemt seg for å rehabilitere E39-tunnelen uten å helstenge strekningen i et helt år.

Dispensasjon

Ifølge EU-direktivet, som den nye tunnelforskriften er basert på, skal oppgraderingsarbeidet være ferdigstilt innen 30. april 2019.

– Det har kommet en endring som gjør at fristen er endret til 2021. Det er en utvidet dispensasjon som er gitt i Norge. Bakgrunnen for dispensasjonen er at vi i Norge utfører forefallende arbeid samtidig som vi oppgraderer tunnelene. Vi gjør det slik for at vi skal slippe å stenge tunnelene i flere perioder, sier Lied.

– Når regner du med at arbeidet er sluttført?

– Vi har beregnet anleggstida til cirka ett år.

– Før rehabiliteringsarbeidet kan komme i gang, må mange av tunnelene oppgraderes på områder som bergsikring, vann og frost, og det å etablere forskriftsmessige havarilommer og snunisjer. Når alt det er på plass kan vi begynne å installere i henhold til forskriften, sier prosjektleder i Statens vegvesen region midt, Odd Arild Lindseth.

Storsandtunnelen er én av de fem tunnelen i Skaun kommune som må oppgraderes som følge av ny tunnelforskrift.

Han sier at region midt kunne kommet i mål med tunneloppgraderingene innenfor den opprinnelige fristen, men da måtte det forefallende arbeidet blitt gjennomført på et senere tidspunkt. I så fall måtte de nye installasjonene rives ned, og tunnelene stenges på nytt.

– Det ville blitt usannsynlig dyrt. Disse omstendighetene har ført til at kostnadene har økt ganske mye. Det har igjen ført til at tidsfristen satt til april 2019 er forskjøvet, flere år frem i tid. Slik sett er ikke Orkdalsvegen forsinket i forhold til nasjonale prosjekt.

Dyrere

– Hvor mye dyrere vil prosjektet bli som følge av dette?

– Vi har jo fått en kostnadsramme fra entreprenøren, og vårt ansvar som Statens vegvesen er å gjennomføre prosjektet på en mest mulig kostnadseffektiv måte. Og det er en av grunnen til at vi vil gå i dialog med entreprenøren for å gjøre det billigere, sier Lied.

– Det at vi fikk beskjed om å se på muligheten til å døgnstenge, var en konsekvens av at kostnadene økte. Mange tunneler var i dårlig forfatning og hadde behov for renovering, sier Lindseth.

Statens vegvesen regner med at arbeidet med å oppgradere tunnelen kommer til å starte på nyåret i 2019.

Det er Orkdalsvegen AS som har totalansvar for strekningen frem til 1. september 2030.

– Vi er i en prosess der den endelige prisen på det vi skal gjøre ikke er fastsatt. Dette er en prosess mellom Orkdalsvegen og Statens vegvesen, som vi gjenopptar nå. Vi har fått klarhet i den oppgaven vi har fått i forhold til konsepteet, så nå gjelder det å bli enige med dem. Planleggingen er ferdig, så dette handler om å forhandle om hva dette skal koste. Dette er en tillegg eller en endring i kontraktsforholdet, der vi må bli enige om hva dette er verdt. Vi har en kontrakt vi må forholde oss til.

Gode naboer

Da avisa Sør-Trøndelag avslørte at vegdirektør Terje Moe Gustavsen ba sine regionledere om å vurdere å helstenge de fem tunnelene i Skaun kommune, førte det til et unisont klagerop fra lokalsamfunn, næringsliv og politikere.

– Denne prosessen viser at vi har tanker for naboene langs vegene. Statens vegvesen er landets største nabo, og det er klart at vi må ha respekt for det naboene mener – så lenge den er begrunnet, sier Lindseth.