Torsdag 6. september er første åpningsdag for Coop Extra på Løkken Verk, etter den pågående ombygginga fra Coop Prix.

Ikke en eneste vare får stå i fred i butikken. Nå omorganiseres alt, settes opp på nytt og suppleres med en rekke nye varer.

- Vi ligger greit an. Det handler mest om å få i orden det som mangler av vareplassering, og få fylt opp butikken helt. Det meste er i orden, men noe småplukk gjenstår, sier butikksjef Vidar Haugnes.

Selvskanning

Ombygginga startet i forrige uke, og butikken har holdt åpent under hele perioden.

- Vi kommer kun til å stenge noen timer før selve åpninga neste torsdag. Da åpner vi med servering av kaffe og kake, sier Haugnes.

Det er ikke gjort endringer i bygningsmassen, men innvendig er det meste forandret.

- Vi har stort sett flyttet på hver eneste vare. Inn med ekstra kjøledisker, ferskvare, frukt og grønt, og vi har fått inn selvskanningskasser. Det er jo nytt og spennende. Det er veldig mange butikker som er bygd om fra Prix og andre profiler til Extra nå, så de som driver med det er drevne. Forarbeidet har pågått ei stund, men ombygginga startet i forrige uke, sier han.

Handelslekkasje

- Hvorfor skifter dere fra Prix til Extra?

- Vi ønsket det fordi Extra er den kjeden i Coop som det satses mest på, hvor det er mest liv og røre. Det er kjeden med supermarkedsutvalg til lavpris, billigere og bedre for kundene våre. Vi vil jo levere billiger varer. I tillegg øker vi på med 1500 varelinjer, så det skal ganske mye nytt inn.

- Tror du dere demmer mer opp for handelslekkasje med mer utvalg?

- Vi har jo en del handelslekkasje mot Orkdal, og det er ikke så rart når de har så mange store, flotte butikker der. Men når vi blir Extra, med det utvalget som det innebærer, mener vi at vi skal dekke opp mer av behovet til kundene lokalt, sier han.

Mer å gjøre

- Holder Prix på å fases ut som kjede hos Coop?

- Det har jeg ikke hørt noe om. De økte jo på med mange nye Prix-butikker da Coop tok over Ica. En del av dem går nå over til Extra for å styrke oss i lavpriskampen, sier han.

- Hva innebærer det for dere å bytte kjede?

- Det blir ingen roligere hverdag, og vi ønsker jo mer handel. Extra kjører oftere kampanjer og bedre kampanjer, så vi kommer til å få mer å gjøre, sier han.

Innvendig begynner butikken nå å se ut som en Extra-butikk, mens skiltene på fasaden blir byttet før åpninga i neste uke.

Veipåvirkning

- Hvordan går det med butikken omsetningsmessig?

- Vi ble jo berørt av veien som var stengt i fjor og i år (Klinglien), og merket det kraftig da. Men det skal vi ta igjen nå, og vi håper på en omsetningsvekst uansett med ny butikk, sier han.

Butikksjef Vidar Haugnes håper å demme opp for noe av handelslekkasjen til Orkanger. Foto: Arkiv