Det er en kjent sak at det å finne egnede arealer til næringsareal har vært og er en stor utfordring for Skaun kommune. Etter at behandlingen av saken har blitt utsatt flere ganger, kan det se ut som om kommunen er i ferd med å finne en løsning i Ulvdalen, en drøy kilometer sørvest for Børsa sentrum.

«Skisseringene så langt antyder et bebyggbart næringsarel på mellom 20 og 34 mål,» skriver rådmannen i sin utredning.

Restene etter byggingen av E39 har blitt deponert i Ulvdalen, med tanke på næringsareal. Foto: Erik Eikebrokk

Hamos

En av de sentrale aktørene i saken er Hamos, som i dag disponerer et område i sentrum, langs E39, som kommunen ønsker å benytte til andre formål. Men en forutsetning for at Hamos, der kapasiteten er sprengt, og derfor har behov for større areal, skal være villig til å flytte på seg, er at kommunen finner en alternativ lokalitet til gjenvinningsstasjonen.

«Tilknyttet gjenvinningsstasjonen er det dermed trafikk med både store renovasjonsbiler og mange personbiler med avfall på hengere. Dette stiller store krav til fremkommelighet og trafikksikkerhet,» står det i rådmannens utredning.

Kommunen har også planer om å relokalisere kaldtlageret, som i dag står på Tysse-/Hammer-tomta, ved siden av Hamos, til Ulvdalen. For øvrig har ikke kommunen redegjort for andre aktører som kan være interessert i å lokalisere seg i Ulvdalen.

Dette alternativet vil kreve omfattende bruk av dyrka mark, og store fyllinger. Foto: Norconsult

Utfordring

Den største utfordringen med å legge næringsområdet til Ulvdalen, er adkomsten. Per i dag er veien mellom Ulvdalen og Børsa sentrum for bratt og for smal til å betjene det som vil bli et økende og utfordrende trafikkbilde, spesielt på vinters tid.

«Veien til området bør dimensjoneres som samlevei i industristrøk, veiklasse A2 i veinormen, men med noe annen stigning. Denne klassen skal ha en bredde på sju meter inklusive 0,5 meter skulder på hver side. Denne veiklassen er i utgangspunktet på maks seks prosent, men Norconsult har tidligere vurdert at sju eller åtte prosent stigning kan aksepteres,» skriver rådmannen.

Slik veitraséen er i dag, er den altfor smal og bratt til å kunne benyttes som adkomstveg til for eksempel en gjenvinningsstasjon. Foto: Erik Eikebrokk

Dagens veitrasé er for bratt, og eksisterende veitrasé er for kort til å holde stigningen under sju prosent, slik rådmannen anbefaler. Derfor er kommunen avhengig av å omregulere dyrket mark og gjennomføre arkeologiske og geotekniske undersøkelser, før det kan være aktuelt å bygge veien. Rådmannen har skissert en kostnadsramme på titalls millioner.

Den høye totalkostnaden har gjort at formannskapet har bedt rådmannen om å jobbe frem et overslag for hva en entreprenør vil ha betalt for å bygge/utbedre veien, dette for å få en indikasjon på prisnivået i markedet.

Skaun kommune ønsker å etablere næringsområde i Ulvdalen, for å frigjøre areal i Børsa sentrum. Foto: Erik Eikebrokk

Bakgrunn

I et tidligere saksframlegg skriver rådmannen at bare opparbeidingskostnaden forventes å passere 50 millioner kroner, mens verdien på ferdig areal ikke forventes å overstige 25 millioner kroner.

Denne differansen gjør at rådmannen finner det vanskelig å forsvare kostnaden.

Masser i forbindelse med utbyggingen av E39, har blitt deponert i Ulvdalen med tanke på fremtidig næringsutvikling. I dialog med lokalt næringsliv og næringsforeningen var den viktigste tilbakemeldingen at et eventuelt næringsområde måtte ha god adkomst og offentlig vei.

Hamos er, ifølge kommunen, én av interessentene til å etbalere se gi Ulvdalen. Foto: Erik Eikebrokk

Adkomstvegen i dag er en grusvei på 1,2 kilometer, og er cirka fire meter bred, ifølge en rapport fra Norconsult, fra 2017. Deler av veien er så bratt som 14 prosent.

En eventuell utbedring av dagens veitrasé vil medføre beslag av 15,4 mål dyrka jord og store fyllinger, så høye som 17 meter.

Utsatt

Saken var oppe i formannskapet 12. april i år, men da ble den utsatt etter ønske fra formannskapet om en mer detaljert utredning av rådmannen. Da saken kom opp på nytt 30. august, løp tiden fra saken, slik at det er satt opp et ekstra formannskapsmøte onsdag 5. september.

Norconsult har allerede utferdiget en rapport om trasévalget, men rådmannen foreslår at det gjennomføres et såkalt parallelloppdrag for å skaffe bredere kunnskap om de utfordrende terrengmessige stigningsforholdene.

Skisseringene så langt antyder et bebyggbart næringsarel på mellom 20 og 34 mål. Foto: Erik Eikebrokk

Resultatet av dette oppdraget vil også være med på å danne grunnlag for om kommunnen skal gå i dialog med grunneiere om å erverve grunnarealet.

Det mest omfattende kostnadsoverslaget (fra 2017), som ikke inkluderer vann og avløp, er på nesten seksti millioner kroner.

I sin innstilling skriver rådmannen at kvadratmeterprisen på et byggeklart næringsareal vil ligge på 800 til 1 000 kroner, og «forutsatt at alt arealet selges, vil ulike løsninger kunne forventes å bringe inn 16 til 34 millioner kroner».