Klettkrysset har vært, og er, en stor skandale. Skandalen skjedde da ny E6 forbi Klett ble bygd. For å spare penger, valgte man å kutte ut et toplanskryss på Klett. I stedet bygde man ei rundkjøring, en økonomisk «tryllekunst» som kuttet kostnadene med 140 millioner kroner. Resultatet av denne tryllekunsten ble imidlertid trafikkork ved avkjøringa fra E6 på ettermiddagen. I dag står køa langt oppi Storlerbakken på ettermiddagene. En ting er at det oppleves ganske fortvilt for alle som skal hjem fra jobb via E39 eller mot Byneset, og som må sitte lenge i kø for å komme fram til rundkjøringa på Klett. Men det verste er at løsninga som ble valgt er livsfarlig. At det er stillestående kø i ett av to felt på en vei med fartsgrense 100 kilometer i timen, vil på ett eller annet tidspunkt føre til ei alvorlig ulykke.

Ansv. redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Skaunordfører Gunn Iversen Stokke (Sp) er blant dem som har ropt høyt og kjempet hardt for å få på plass ei løsning på Klett. I vår skrev hun brev til daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), der hun brukte utestemmen i sin beskrivelse av statsråden og regjeringas håndtering av saken. Fylkespolitikerne har nemlig vedtatt at det kan brukes penger fra Miljøpakken til å forskuttere et toplanskryss, men statsråden sa nei til dette med begrunnelse i at prosjektet ikke lå inne i Nasjonal transportplan.

er det imidlertid tent et nytt håp for at ei løsning skal kunne komme på plass relativt raskt. Fylkestinget vedtok nemlig nylig at Miljøpakken kan forskuttere et nytt toplanskryss på Klett, som er kostnadsberegnet til 400 millioner kroner. Forutsetninga er at Stortinget garanterer for at Miljøpakken får pengene tilbake fra Staten. I den forbindelse uttalte Stokke fra talerstolen i fylkestinget at alle nå må legge press på sine representanter på Stortinget, slik at man får en garanti om at ei forskuttering fra Miljøpakken tilbakebetales. Hun var også tydelig på at prosjektet ikke trenger å prioriteres i Nasjonal transportplan, da dette ikke er et nytt prosjekt, men rett og slett en reklamasjon på arbeid som ikke er utført som planlagt.

En annen som tidligere har engasjert seg kraftig i denne saken, er stortingspolitiker Kirsti Leirtrø (Ap). I fjor høst utfordret hun Hareide om å godkjenne ei forskuttering fra Miljøpakken, men fikk avslag. Etter valget sitter Ap og Sp sammen i regjering. Nå er det disse partiene som skal svare opp saken. Da gjenstår bare å ønske Leirtrø og Stokke lykke til med et nytt forsøk. For nå er det snakk om å få gehør hos sine egne, og da bør det være håp!