De færreste av oss har unngått å få med seg «teppebombinga» av reklame som skal fortelle oss at vi er inne i den svarteste uka i det som fra naturens side allerede er den mørkeste tida av året. Vi har tatt steget inn i «black week», som munner ut i «black friday». De svarte dagene har et formål: Å få folk til å handle mest mulig, av mer eller mindre uimotståelige tilbud. Markedsføringa er kraftig og målretta, og vanskelig å holde seg nøytral til. For å tillegg til å ha blitt en høytid for reklamekampanjer, er den svarte fredagen også med tida blitt en snakkis, der det snakkes høyt om de gode tilbudene folk har benyttet seg av.

Black friday som en kommersiell kjøpefest dukket opp på 1950-tallet, i USA. I Norge dukket fenomenet opp for første gang i 2010, og ble raskt adoptert av handelsstanden over hele landet. Virkemidler som unormale åpningstider, billige lokketilbud og «kamp» om varer har virket som planlagt, godt hjulpet av stor medieoppmerksomhet. I ei undersøkelse gjort av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) i 2018, svarte 36 prosent at de hadde handlet på denne dagen. Andelen har neppe blitt mindre denne gang.

Nå skal vi ikke begynne å gå moralisere over folkes handlevaner. Allikevel kan det være på sin plass å tenke seg om to ganger når man denne uka blir bombardert av det ene tilbudet bedre enn det andre. Når fristelsene står i kø og avslag på 50, 60 og 70 prosent lyser imot deg, er det lett å la kortet gå varmt. Det kan lønne seg å ta en sjekk på hva varene kostet før den store handlefesten. For det er et ikke ukjent grep at varene først prises opp i forkant, slik at innsparinga tilsynelatende blir større enn den faktisk er. Mange er mer opptatt av hva man sparer enn hva vi betaler, og det vel flere av oss som har falt i fella med å kjøpe ting man egentlig ikke har behov for, bare fordi det tilsynelatende er billig. Det er heller ikke spesielt bærekraftig for miljøet.

Selvfølgelig er det lurt å handle julegaver eller ting man ellers ville ha kjøpt nå, dersom man kan spare penger på det. Det handler først og fremst om å være bevisst på hva man kjøper, og hvorfor, når man lar seg sluse inn i butikker og kjøpesenter denne uka.

Sørg for å unngå bakrus etter kjøpsfesten.

Dessuten bør man ikke glemme de små, lokale butikkene som ikke har mulighet til å redusere prisene som de store aktørene. De har valgt å bruke dagen derpå til å markere nisjebutikkenes dag, for å rette oppmerksomheten mot den verdiskapingen de selvstendige og gjerne unike butikkene står for.