Annonse fra Møller Bil Orkdal
Gå til

  Foto: Fotograf Silje Asbjørnsen

Futt og fart

- Næh! Den var stilig. Ser nesten ut som en Porsche Macan bak. Kan jeg prøve først?

Co-piloten er uvanlig ivrig denne mandag ettermiddagen. Biler med sporty look og høy bakkeklaring har imidlertid alltid virket tiltrekkende på henne.

- Ja, du må bare prøve. Jeg tror du vil oppleve at bilen har godt veigrep på dette føret. Den har såkalt 4Motion firehjulstrekk på alle underlag og DCC adaptiv understellsregulering for bedre komfort, sier jeg selvsikkert etter å ha smuglest litt i brosjyren.

  Foto: Fotograf Silje Asbjørnsen

En liten akselerasjonstest på E39 avslører både det gode veigrepet, og at utgaven vi kjører er sprek nok selv for hun som etter eget utsagn har blitt en dreven testkjører.

- Oi, det sparker fra, smiler hun mot meg. Dette likte jeg.

Lillebror

Bilen vi prøver er Volkswagens siste satsing i SUV-markedet etter suksessene med Touareg og Tiguan. Etter en liten vakuumperiode er den endelig her – T-Roc. På størrelse med en Golf, men med de særpregene og kvalitetene som en SUV forventes å ha.

- Var det denne bilen jeg så TV-reklamen for hvor en liten svart, standhaftig geitebukk var med?

Hun spør uten å ta blikket fra Hovsbakkveien, som er dekket av snø og is og litt strøsand etter dager med skiftende vær.

- Jo da, det stemmer. Geitebukken var ikke redd for noe og traff ikke sin overmann før den møtte denne bilen, humrer jeg, mens firehjulstrekkeren forserer den siste kneika opp mot Joplassen uten problem. Se filmen under.

Komfort og sikkerhet

Kupeen til T-Roc oppleves både som komfortabel og romslig, med designelementer som skaper en flott atmosfære. Skjønt, det er ikke bare designelementene som får oppmerksomhet. I mange av dagens bilmodeller finnes det en rekke smarte assistentsystemer. Så også i en T-Roc. Selv om du er vant til å klare deg på egen hånd, kan bilen avlaste deg i mange situasjoner. Ikke minst kan assistentsystemene bidra til å forhindre alvorlige bilulykker.

  Foto: Fotograf Silje Asbjørnsen

Stemning

Etter litt navigering på det avanserte infotainsystemet strømmer Ed Sheerans  smektende stemme over høyttaleranlegget, noe som ikke akkurat legger noen demper på humøret hos co-piloten, som nå har tatt plass i passasjersetet mens vi nærmer oss Svorkmo. Vår britiske venn synger balladen ”Perfect” og mens bilen ganske så lydløst glir gjennom vinterlandskapet føles begrepet ganske beskrivende for opplevelsen.

Jeg knoter litt med teknikken, uten at det på noen måte trenger å være T-Rocs feil. Etter hvert finner jeg ut mulighetene for å ringe håndfritt, høre nyheter og benytte navigasjonssystemet.

  Foto: Fotograf Silje Asbjørnsen

 

Valgmuligheter

Bilen kommer i tre ulike utgaver, T-Roc, T-Roc Design og T-Roc Sport. Forskjellen består i utstyrspakkene som følger bilen, både utvendig og innvendig. Man kan velge  firehjulsdrift med 2,0 TSI bensinmotor og 190 hestekrefter, og en 2,0 TDI dieselmotor som yter 150 hestekrefter. Begge leveres med syvtrinns automatgir.

Selv om importøren forventer at de fleste vil velge firehjulsdriftutgavene, er det grunn til å merkes seg at bilen også er tilgjengelig med forhjulsdrift. Hvis man skal være helt ærlig vil nok disse utgavene dekke mesteparten av transportbehovene for de fleste av oss.

Les mer om bilen og dens egenskaper.

Familiebil

Vårt faste sedate ektepar med oppgave å teste ut baksetecomfort har reist til Gran Canaria på langtidsopphold, og vi var derfor nødt til å utføre denne delen av testen selv denne gangen.

- Du får krype bak du som har lange tynne bein, kommanderer jeg.

I det vi passerer Øyum gård, avgir hun dommen.

- Litt for trangt etter min smak, men for folk med normal beinlengde er det sikkert helt ok. Jeg legger imidlertid merke til at det er bra med oppbevaringsrom både i midtkonsollen, under den justerbare midtarmlenet og i dørene. Det setter jeg pris på.

Med 427 liter bagasjerom vil bilen duge som familiebil for mange, selv om den skrå  bakluka som gjør bilen tøff gjør at man kanskje ikke får pakket så mye i høyden. Lasterommet økes imidlertid til 1.290 liter, hvis du legger ned ryggen på baksetene.

  Foto: Fotograf Silje Asbjørnsen

 

Bred målgruppe

- Hvem er så denne bilen beregnet for, kjære co-pilot?

Hun trenger som vanlig bare en kort tenkepause før hun svarer.

- Den passer for unge som vil ha en praktisk og stilig bil. Den passer for godt voksne, som oss, som ønsker å sette seg inn, og ikke ned i en bil – og i tillegg kan den fungere flott for en liten familie.

At bilen leveres i 24 ulike fargeutgaver borger for at det kan bli mange tøffe utgaver på norske veier framover.

Lyst til å prøvekjøre en Volkswagen T-Roc? Da avtaler du det her.


LES OGSÅ DISSE SAKENE FRA MØLLER BIL ORKDAL:

- Ditt beste sommerminne 2018? Les om sommerfestivalen Parkliv.

- Jeg sykler lengre en jeg kjører bil. Les om Anders Oddlis sykkeldrøm.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Avisa Sør-Trøndelags redaksjon, men av Avisa Sør-Trøndelags markedsavdeling.

Avisa Sør-Trøndelag er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på avisa-st.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.