Styreleder i Rennebumartnan, Odd Ustad, mener at Rennebumartnan må satse ytterligere på moderne design for å nå nye kundegrupper.

– Den nye målgruppa er mellom 20 og 40 år. Vi må heller ikke glemme å ha flere tilbud til mannfolk. Menn og kvinner har hver sine pengebøker, slår han fast.

Lønn til frivillige

Ustad understreker den sterke posisjonen Rennebumartnan har når det gjelder å gi tilbake til lokalmiljøet i form av dugnadsbetaling i forbindelse med martnan.

– Dette gjør vi uavhengig av om vi selv tjener penger. Rennebumartnan har aldri tatt mål av seg å være god butikk. Rennebumartnan skal lage et godt arrangement og bidra med god betaling til de tusen frivillige som representer 35 lag og organisasjoner i Rennebu. Hvis det ikke hadde vært for Rennebumartnan, måtte kommunen gitt mye mer penger til lag og foreninger, sier Ustad som mener at tilbakeføringa til de frivillige i Rennebu, er en stor og viktig faktor som ikke kan vektlegges nok.

Lag og organisasjoner får årlig inn nærmere 700 000 kroner fra Rennebumartnan i form av dugnadsbetaling og inntekter på egne aktiviteter. Ifølge Kenneth Teigen har Rennebumartnan siden starten i 1986 betalt ut 14 millioner kroner til lag og organisasjoner i kommunen.

Ikke tøff nok

Styreleder Ustad ser at styret må ta ytterligere tak for å snu trenden når det gjelder besøkstall. Det mener han også at de har gjort de siste åra.

– Men vi har kanskje vi ikke klart å fornye oss nok. Vi representerer tradisjoner, og kanskje må vi bli tøffere til å utfordre tradisjonene. Men en institusjon som har drevet i 31 år, lar seg ikke snu over natta. Og det skal den heller ikke, mener Ustad.

Ved årets martna viser han til at utstillingsområdet både ute og inne var mer åpent og publikumsvennlig. Og selv om antall besøkende var færre, var flere av utstillerne godt fornøyde med omsetninga.

Konkurranse

I likhet med Teigen viser han til den økte konkurransen om publikum.

– Arrangementsmengden i nedslagsfeltet vårt har økt enormt. Men det har ikke befolkningsgrunnlaget.. Det er mye mer å velge i for folk, sier Ustad.