– Jeg ble stadig bedt med på hytteturer med reker og vin, ler Leif Roar Øyås, og forteller om da kollega og kamerat Ola Giæver prøvde å overtale ham til å bli med i flyselskapet FlyViking.

55 år og nylig pensjonert fra flyselskapet Widerøe, etter 27 år i selskapet, tenkte Leif Roar Øyås at han skulle få mer tid til familien og å satse på musikk sammen bandet sitt Red Fox. Helt slik ble det ikke.

– Giæver klarte å overtale meg til slutt, i et svakt øyeblikk. Eller, jeg har ikke angret. Jeg merket jo at jeg savnet flygingen da jeg begynte igjen, smiler Leif Roar og tilføyer at både han og FlyViking har en spennende fremtid.

Nytt kapittel

Det var nøyaktig seks år og ti måneder fra han steg ut av Widerøe-maskinen med sine passasjerer til han entret neste passasjerfly som flykaptein i regi FlyViking.

– Da hadde jeg brukt nesten ti måneder på oppdatere flysertifikatene så de var gyldige igjen. Jeg måtte sette meg på skolebenken og blant annet lære om fly som jeg hadde mange tusen timers erfaring fra, forteller Leif Roar.

Det ble en stor omveltning i Leif Roars pensjonisttilværelse. Nå er planen at han også skal kjøpe seg inn i FlyViking. Og flyselskapet har store planer for fremtiden.

Dansebandstjerne

Jeg møter Leif Roar i fjæresteinene i Buvika, hvor han har vokst opp. Her bor hans far, som han ofte stikker innom når han har fri. Leif Roar minnes barndommen hvor han fisket fra vinduet, og ungdomstiden når musikken ble en stor hobby.

– Jeg bodde egentlig ikke så lenge hjemme. Du vet, jeg begynte å turnere med Red Fox da  jeg var bare ungdommen. Jeg var så ung at jeg egentlig ikke var gammel nok til å komme inn på de plassene vi spilte, ler Leif Roar.

Han dannet Red Fox sammen med kompiser på ungdomsskolen i Børsa på slutten av 60-tallet. Band og musikk ble en umiddelbar suksess som førte til turneer både i Norge, Sverige og Finland.

– Vi reiste rundt med bandbussen, det var livet mitt til jeg måtte i militæret. Jeg hadde allerede fått to års utsettelse, så da var jeg nødt til å avtjene førstegangstjeneste i 1979. Da la vi ned bandet, forteller Leif Roar.

Militærtjeneste

Selv om han vokste opp i sjøkanten, ble det fly, og ikke båt, som ble karrierevalget.

– I militæret fikk jeg «voksenopplæring» fordi jeg var eldre enn de fleste i førstegangstjeneste, og kunne derfor velge mellom ulike kurs og sertifikater. Jeg valgte flyteori, forteller Leif Roar.

Underveis i militæret fikk han sin første introduksjonstur i fly, type Cessna 172, hvor han også fikk prøve stikkene.

– Jeg tok ting med én gang og kjente fort at «her hører jeg hjemme». Det var skikkelige morsomt, smiler han.

Leif Roar tjenestegjorde i Luftforsvaret i 15 måneder. På slutten av militæret var det valgets kval; militæret, musikk eller pilot.

– Til slutt falt valget på pilotutdanning og flyskolesertifikat. Teorien tok jeg i samarbeid med forsvaret på Værnes. Det var rundt 15 eksamener og et skikkelig blodslit, sier Leif Roar.

Ville fly for Widerøe

Han ble flyinstruktør i to flyklubber for å samle flytimer.

– Jeg måtte ha 1500 flytimer før jeg kunne søke jobb i Widerøe, som var målet mitt. Allerede ved 1200 timer begynte jeg å søke, ler han og tilføyer at han ikke ble aktuell før han hadde 1500 timer uansett.

Men i 1982 ble han innkalt til intervju og fikk tilbud om jobb.

– Jeg har faktisk søkt på bare én jobb i hele mitt liv, og fikk ja, smiler han.

For det skulle vise seg at han ble «headhuntet» til sin neste jobb. Etter han ble pensjonist.

Blir medeier

Leif Roar og Ola Giæver var gode kolleger i Widerøe i 27 år. Begge gikk av med pensjon, men Giæver startet eget flyselskap.

– Han ville ha meg med på eiersiden i FlyViking. Nå er jeg flykaptein og planen er at jeg ganske snart skal kjøpe meg inn i flyselskapet, sier Leif Roar som også var med til Calgary i Canada og henta selskapets første fly.

Vokser fort

Turen hjem fra Calgary gikk via Churchill og Iqaluit i Canada, hvor det bare bor urbefolkning, Nuuk på Grønland og Reykjavik på Island.

– Det er totalt 17 timer flytid fordel på tre dager hvis været tillater det, sier Leif Roar.

Nå har FlyViking tre fly i rute, alle er hentet i Calgary, og det fjerde hentes til høsten.

– Fem og seks står også klare. Alt dette har skjedd på under ett år. Det må være bortimot rekord, smiler buvikingen og tilføyer at de også har planer om å anskaffe en Jet innen det neste året.

Nytt, spennende samarbeid

Foreløpig holder flyselskapet til i Nord-Norge, men om to til tre uker blir de også å finne på Værnes lufthavn, Stjørdal. Den økende flyparken og ny flyplass er store hendelser, men større ting er på gang.

– Det jobbes med å få til et samarbeid med Norwegian, det kan bli veldig stort, sier Leif Roar ivrig.

Det vil si at FlyVikings kunder kan reise på gjennomgående billett fra små flyplasser i nord til mange spennende destinasjoner rundt om i hele verden med de to lavpris flyselskapene. Kanskje er FlyViking Norges neste, store flyeventyr? Buvikingen Leif Roar lever midt i eventyret.

En gang musiker...

Men musikeren i Leif Roar overlater ikke roret helt til flygeren.

– Bandet har også planer. I perioder har vi jo vært aktive, og vi har jo gitt ut både kassetter og etter hvert cd-er. Snart har vi 50-års jubileum, og det skal vi feire med en turne, sier Leif Roar, som har skrevet mange av låtene til bandet selv.

Det er tydelig at han gleder seg stort.

– Da har jeg lyst til å fly oss rundt til spillestedene selv. «Ta en Bruce Dickinson». Han flyr jo bandet sitt, Iron Maiden, til deres konserter. Giæver må jo låne meg ett fly til det, siden jeg sa ja til å bli ham i FlyViking, ler flykaptein og musiker Leif Roar fra Buvika.