Bompengeinnkrevinga på E39 og fylkesvei 800 mellom Øysand og Thamshavn ble tirsdag denne uka avviklet, etter 14 år og fire måneder.

Den som kanskje har bidratt mest med å betale ned veien, er Roald Tangvik i Tangvik Transport. Firmaet på Grønøra på Orkanger har 50-60 biler "i stallen". De kjører i Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, Hedmark og Oppland.

Les også: - Kjekkere å stenge enn å åpne bomveger

I snitt siden bomstasjonene ble satt opp i 2002 (gammelveien) og 2005 (nyveien), har lastebilene hans passert bomstasjonene her 60-70 ganger per dag. Og de er ute på oppdrag seks dager i uka, det vil si 302 dager per år.

Med de enorme summene har transportfirmaet selvsagt maks rabattordning (50 prosent) ved at de betaler inn mye på forskudd.

- Vi betaler inn cirka 300 000 kroner i gangen, forteller Tangvik, som selv er bosatt i Lensvik i Agdenes.

Rabattordninga gir en bompasseringspris på 20 kroner hver gang. I starten på innkrevingsperioden var det litt billigere enn på slutten (prisene justert etter konsumprisindeksen).

- Jeg har beregnet at vi har betalt drøyt fem millioner kroner i bompenger på 14 år, sier 55-åringen.

Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på tirsdag slokket bomstasjonen på E39 ved Thamshavn, var Tangvik hyret inn for å være bildet på en bilist som har bidratt til at veien er nedbetalt. Som takk fikk han gode ord fra statsråden og en blomsterbukett.

- Det ble en dyr blomsterbukett, sier han humoristisk.

- Men du er likevel glad for at det ble bygd ny vei, finansiert med bompenger?

- Jeg var ikke fornøyd da bompengeinnkrevinga startet før nye E39 stod ferdig. Men i ettertid er jeg veldig fornøyd, da vi fikk utnyttet veien, sier han.

- Så det var verdt det?

- Fem millioner kroner i bompenger er mye. Likevel er jeg ikke sikkert på at det ville vært billigere hvis vi fortsatt hadde kjørt gammelveien, med mer trafikk, lengre distanse, mer ujevn kjøring (bremse, gasse, gire) og økt risiko for ulykker og skader på mannskap og kjøretøy, sier han.

Les også: Kan bli mer bompenger på E39

Nylig ble det kjent at denne uken starter Statens vegvesen et såkalt forprosjekt med tanke på utvidelse til fire felts motorveg på strekningen, og bompenger er en naturlig finansiering i prosjektet. Dette vil uansett ikke skje for om cirka 20 år.

- Da er jeg forhåpentligvis pensjonist. Da kan de sette hva de vil, både bomstasjoner og stakittgjerde på E39, sier Tangvik og ler.